Mina ord och tankar

Alla inlägg den 24 november 2021

Av Neta - 24 november 2021 23:31

Tidig frukost idag om man jämför hur det brukar vara. Runt 9.30 for vi, E, C och jag först in till stan och plockade upp Elles kontaktperson Katja. Hon hade varsin take away mugg med kaffe i händerna då vi plockade upp henne. Hon låg alltså på plus direkt. Haha!
Därefter drog vi via en liten sightseeing i Enköping där C visade var hon håller till, till Sparreholm, vi var där runt 12.
Leif var redan där och mötte upp oss på parkeringen. Vi började med lunch. När vi ätit var det paketöppning för Leif. Tjejerna och jag hade köpt en lusekofta med dragkedja fram som var teddyfodrad. Av mig fick han en hyacint i en pyntad julkruka också. Tjejerna gav honom också varsin Fars dagspresent, av C fick han hemstickade raggsockor av E marmeladkulor och en gjutjärnsburk med lock med texten Fickpengar på locket.
Soligt och fint i Sörmland idag, lite kallt. Vi tog oss dock in i värmen på Fabriken, ett stort varuhus mitt i byn. Vero Moda och Zizzi kläder för oss tjejer. Stor avd även för herrkläder och en för barnkläder. Lakan, handdukar, mattor, belysning, heminredning, porslin o köksavd, en dålig julavdelning. M.m
Just inget av det jag ville ha fanns. Hade tänkt köpa en julmatta och röda värmeljus. Inget av det fanns. En oval lampskärm hade dom inte heller.
Plockade väl på mig lite ändå. Plastpåsar, sköljmedel, en ljusmanchett för blockljus o lite till.

Nu har jag varit där 2 ggr och blivit besviken båda gångerna, C sa lika även om hon dreglade lite över kläder ändå. Vi tycker det är bättre på Hedlandet utanför Mariefred ett (långt) stenkast därifrån.
Men vi gjorde ju något iaf, träffade Leif som idag bara behövde åka 15 km, tjejerna fick fira honom och vi kompenserade med Rusta i Strängnäs och ÖB i Uppsala där vi hittade kul saker med.
Vi åt middag i Strängnäs.
Hemma vid 20-tiden. Och blev medvetna om kaoset i riksdagen. Måste dock erkänna att jag blev lite glad åt att MP lämnat. Tror sossarna får det bättre och kan regera på ett annat sätt utan dom. En borgerlig budget, ja fördelen är väl den sänkta bensinskatten. Nu är det spännande och se vad det blir av det här.

C bar in adventslådan och ljusstakarna. Fattas dock en hel del så finns nog en adventslåda till därute. Hon satt upp hjärtan i dörrhålen och röda lyktan.

Har lite att göra men i morgon är det först tantfika här. Köpte några saffransknutar från CG bageri idag.

Men nu sängen.

Av Neta - 24 november 2021 01:14

Hade skrivit en text efter fotona som inte kom med.

Jag föredrar som sagt en traditionell Jansson. Har ni några mattraditioner på 1 advent?

När Leif och jag var gifta åt vi ofta lutfisk på 1a advent. Tjejerna fick nån annan fisk och kunde ju äta fisk, potatis och sås ändå. Funkade till o med med fiskpinnar nån gång. Hihi!

L och jag gillar lutfisk båda två så jag saknar lite att äta det med honom? Får man göra det fast man är skild? Haha!
Inte alls samma känsla att äta det själv ju. Vi äter med kokt potatis och vitsås med mkt kryddpeppar på. Inget tjafs med ärtor, senap eller skirat smör.
Hade lutfisk på julafton i fjol just för hans skull men då orkar man ju bara en pyttebit. Vill ha rena lutfiskmåltider helst både på 1 advent och lucia.

Jag köper vacumförpackad och urvattnad lutfisk men vattnar ur den ändå, byter så den ligger i 3 rena bad. Gärna över natten sista gången, då blir den fast, skivig och fin.
Pressar ur lite vatten, lägger den i microsäker form, saltar och kör den i micron som det står på förpackningen. Inget försvinner. Den blir ljuvlig!
Gud vilket sug jag fick efter det nu! Måste hitta nån att äta med!
Tror jag är med i en grupp för lutfiskätare på Fb faktiskt. Tror ju inte att mitt kära X åker från Flen för att äta lutfisk med mig, tråkigt nog.
Vissa saker borde man helt enkelt fortsätta med även som skilda! Även om man inte vill ha karln längre kan man väl äta middag nån gång! Haha!

Jag ska göra en av skinkorna till söndag också har jag planerat. Och koka tomtegröt!

Sen blir det så klart lite glögg med, och peppisar, Nyåkers måste det vara, med ädelost på, gräddädel! Ingen ädelost på tub här inte!

Åh va jag längtar!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards