Mina ord och tankar

Alla inlägg den 22 november 2021

Av Neta - 22 november 2021 23:04

Var med Mi o Ma till Bålsta idag. Till Åbergmuseet. Va meningen att bara jag och Ma skulle åka men Mi var med när dom kom.

Blev så snopen när jag kom ner till rondellen nån km härifrån. Var en solig och fin dag idag om än lite kylig. Snön har ju till och med lagt sig här men från rondellen var det grönt. Sen hela vägen till Bålsta var det som en vårdag.

Vi åkte av E4 i Knivsta. Ett ställe jag jobbat i men knappt skulle hitta i idag. Herre jösses så omgjort det var och va nya byggnader och nya affärer som har kommit. Förskolan jag jobbade på syntes inte från vägen längre, ett helt nytt bostadsområde låg framför den.

Vi åkte sen Sigtunavägen fram till Ekolsundsvägen och rakt över på nåt vis. Hittade museet ganska direkt då det var skyltat dit. Men kom liksom aldrig in i själva Bålsta så såg inte skyltarna vid övergångsställena med Stig-Helmer på.

Det första som möter en är ett par kor i naturlig storlek. Betandes på gräset utanför, väldigt verklighetstrogna.

Vi fick genast 2 favoriter på museet, det ena var Stig-Helmerrummet och det andra Trazan och Banarnes koja. Det senare ett helt eget rum avskilt från resten av museet.

Resten var kul,och intressant också men det var nog tack vare att vi är 50-talister. Tror inte att en yngre generation fattar nånting egentligen.
Figurer i plast och plåt i cylindrar och i montrar. En vägg med lite serviser och burkar. Böcker i montrar. Lasses konst och hans frus också plus en gästutställare. Vi hade inte hört talas om henne men hade väldigt fina bilder.

Karl-Alfred, Knoll o Tott m.fl fanns där med.

Men Stig-Helmerrummet, oj oj oj. Varenda klädesplagg och all rekvisita från filmerna fanns där. Lasse själv som skyltdocka i sin rosa kaninkostym var upphissad i taket med Oles dräkt bredvid. Dramaten, brödrost, golfklubbor, flytvästen, alla kläder. Anoraken, shortsen, toppluvan i skinn, ja allt var där och utanför ingången golfmaskinen han stod och tränade i. Vi kunde knappt slita oss. Haha!

Vi åt lunch i restaurangen, jag tog dagens, kokt frukostkorv med pepparrotssås, den tamaste dito jag ätit, va inte ens eftersmak av pepparrot. Men hungrig var jag så det gick ner ändå. Korven va iaf riktigt kokt med kryddor.

Entrén leder direkt in i restaurangen och var många som bara åt lunch där. Mycket hantverkare. 99 kr då ingick allt utom dryck till maten. Dagens fick man ta själv och dom hade en stor salladsbuffé. Resten bordsserverades. Fanns en a la carte och en vegetarisk meny också.

Till vä innanför restaurangen fanns en souvenirbutik där man också betalade entre. Sen själva museet innanför den.
Till hö om restaurangen toa och kojan. 2 gigantiska bananer bildade en portal in. Där i entren var banarnes akvarium, men eftersom han inte gillar fisk så var det korvar med bröd i det. Haha!

2 trappr upp i kojan, en hängbro, massor av växter och lianer. Olyckans lab. En rithörna, utklädningskläder och bananer i strl från normal till 2-3 m. Så himla välgjort.
Fick för mig att barn som åt i restaurangen fick leka där. Den var ju en bit från museet.
Bland det bästa jag sett i den vägen.

Tog inga bilder men det finns en hemsida.

Vi åkte hem via Örsundsbro. Sen ut till Landkvists för lite inhandling av adventsblommor. 2 kraftiga röda amaryllis 4-stänglade med de första kraftiga knopparna. 4 vita hyacinter och en grupp med flera hyacinter. 4-5 st, tror i olika färger. Dyrt ja, skulle aldrig handla där om jag inte haft presentkortet. Det blev 13kr kvar bara. Haha!
Ska plantera om dom i morgon.

Var hemma här vid 16-tiden, E kom in och vi åt varsin jultallrik hon fixat som tyvärr hade havererat lite.


Jag åt bara hälften av allt, gav henne en salamiskiva och potatissalladen. Sparde en halv skiva vört med. Har resten kvar till lunch i morgon.

Nu ska jag ta reda på brödet jag bakade igår. Blev bra men lite tjock skorpa. Hade kunnat ta det 5 min tidigare. Det var 96 gr, ska ju vara 94.

Sen sängen!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards