Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 29 juli 2022

Dalarna tur o retur

Av Neta - 29 juli 2022 20:24

Med bara ett par timmars sömn i kroppen raglade jag upp och in i duschen igår morse. Sååå trött.
Men fick i mig iaf en macka sen och lite te och typ 2 munnar kaffe som blev över när jag packat fikat vi skulle ha med. Inte mkt till frukost men vi hade varsin dubbelmacka med oss.

Vi hade bestämta att åka över Sala då vi skulle åka över Borlänge till Leksandsknäcke först. För att komma till rv 70 åkte vi Siggeforavägen till Heby, med en sightseeing på campingen. Vi stod ju säsong där i 16 år.
Jag började nästan grina. Fy fan så det såg ut, vagnarna stod lite hipp som happ med dragen åt olika håll. Tätt som 17.
Folk hade byggt extra förråd bredvid tälten, typ nån m ifrån. En hade massor av pallkragar med jordgubbar o potatis i. Massor av blommor överallt och verandor utanför tälten som såg större ut än ekipaget självt. Går inte få loss en sån vagn vid brand, inte en chans.
Rörigt och brandfarligt va det jag fick i skallen.

Men att åka den vägen! Se förändringarna men även inte på vissa ställen. Skogen där man svänger av 272an är borta t.ex åka förbi våra svampställen. Ödehuset syntes inte längre, inte stugorna vid Tarmlången heller. Att Julmyra blivit stort visste jag ju men nu var det gigantiskt. Men man kände ju igen sig.


Första stopp vid Åkrahallen i Sala för inköp av varsin bulle till fikat.


Fikastopp här, då var den god mackan då det knorrat i magen ett tag. Vi delade på en bulle med.

Nästa stopp var Leksandsbröd, fotade inget utanför och inte inne heller. Till skillnad från de flesta köpte vi inget knäcke. Annika köpte en brödburk iaf.
Jag blev överlycklig då jag såg att dom hade lite av Brunnebys sortiment, tyvärr inte grilloljan men äppelvinägern och portvinsgelen åkte med hem, en burk tomatmarmelad från nåt annat företag och Svart vinbärscider. En kakburk o lite godis med.


Nu var vi hungriga igen och drog bara igenom Leksand bort till Tällberg


Vyn när man kommer upp på krönet.


Hit så klart. Jag kommer ju inte upp men annika gick upp och fotade lite


Här kunde vi ju inte sitta men det fanns en bänk i skuggan bredvid ingången med ett bord framför.


Hon tog en sallad och jag en pizza som gräddades ute vi trädgården. Ni ser det på bilden.


Kantareller och vitlökssmör, jättegod.


En fin blomsterkruka bredvid oss med pelargon, miljon bells, lavendel, jodå titta noga och gräslök.
Undrar vem som kom på gräslöken. Haha!


Utsikten!

Sen for vi den vackra vägen intill vattnet till Rättvik. Kö in till stan


Massor av folk


Vadå att CCW börjar i helgen, den var i full gång. Vi såg dom första finbilarna innan Avesta. Sen blev det bara mer och mer.

Vi började ändå med varsin glass.


Den fick vi äta fort. Jag tog körsbär och mörk choklad. Stod och tittade en stund.



Sen hämtade vi fikakorgen och gick ut på långbryggan


Vattnet i Siljan är kristallklart.

Vi fikade och njöt av utsikten. Gick tillbaka, handlade lite till hemvägen och satt oss sen och kollade på bilarna. Fast vi borde åka för att hålla timmarna. *Bara en kvart till* sa A ett par ggr. Ja inte mig emot Haha!
Jag fotade men i motljus, såg inte skärmen alls. Blev inga kanonbilder men håll till godo.




Till slut var vi ju tvungna att åka. Och vilken hemresa. Naturen var i guld och grönt, som vi njöt av allt det vackra.

Lite kvällsfika vid Näsbysjöns rastplats i Storvik. Ett ställe jag verkligen kan rekommendera. Ligger på vägen mellan Falun och Gävle. Har till och med en liten men naggande god sandstrand. Här kan man övernatta i lastbil, husbil eller husvagn. Fräscha toaletter och en grillkiosk.


Under skylten *E16*

I Sandviken svängde vi av för att åka över Gysinge hem. I Årsunda såg vi solnedgången.


Vi åkte förbi stället där Arvingarna spelade. Det missade vi ju tyvärr.

Hemma vid 23. Somnade nog ovaggad. Vaknade vid 9, somnade om efter toa och sov till 11.
C och M kom och fikade lite på väg till Furuvik och konsert med Brad Peisly. (stavning?)
Åt köttbullar, potatis och mimosasallad. Sen plockade jag av sv vinbär. Nu hänger jag framför TVn.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 17 maj 04:42


Kl är 4 på morgonen. Jag vaknade av nånting och kan inte somna om. Undrar över himlen, den är kritvit som om det vore molnigt. Kan det var så att det kommer en mellandag? Tyckte jag bara såg solar på vädret. Annars är det skönt nu, jag älskar ju si...

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards