Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 oktober 2022

Av Neta - 8 oktober 2022 12:36

Inspirerad av en kycklingpytt i butik har jag nu några ggr gjort en egen. När dom säljer färdiggrillade kycklingben och liknande köper jag alltid och rensar och fryser. Lika om jag får kvar av filéer. Det innebär att jag nästan alltid har färdigt kycklingkött i frysen. Receptet ger 2-3 portioner.

Ca 5 dl kycklingkött
2 morötter
2 potatisar
1/2 purjo, mest det gröna, resten kan skivas och frysas som det är.
1 paprika röd eller orange
Buketterna av en 250 g broccoli, delade i småbuketter. (Stammen tärnas och förvälls och sparas i frysen)
Smörolja
Salt och sv.peppar
Lite kycklingbuljong

1 burk fraiche eller motsv ex. gräddfil
Salt, peppar
1/2 dl mango chutney eller 2-3 tsk torkad timjan

Ansa och tärna alla rot och grönsaker
Fräs i smöroljan på medelvärme, börja med morot, lägg efter ca 5 min i potatis och purjo och efter ytterligare några min broccoli. Fräs till morötter och potatis är i lagom konsistens.
Vänd ner paprika och kycklingköttet, krydda och låt det puttra hop 3-4 min i nån dl kycklingbuljong.

Man kan ju variera den här med andra rot och grönsaker i oändlighet. Likaså smaksättningen på *kladdet* själv gör jag alltid på gräddfil och chutney.

Hittade ingen egen bild men den här lånade, mi ser från vem var mest lik min.




Kanske att min är lite mer färggrann. Haha! Tänk på att man äter med ögonen med.

En klassisk pytt görs ju annars på rester av kött, korv, bacon m.m Kokt tärnad potatis och lök.
Där börjar man med att fräsa löken hackad, innan resten tillsätts. Krydda mes salt o peppar.
Äts med stekt ägg och inlagda rödbetor.

Finns det nån pytt med fisk? Hur skulle ni göra en sån? Potatis är väl basen men sen då?

Av Neta - 8 oktober 2022 00:41

Ge er nu!
Vi är inte ihop igen
Vi sover inte i samma säng, inte ens i samma rum faktiskt
Ja han är viktig i mitt liv så klart! Han är ju pappa till mina barn!
Klart att jag älskar honom! Precis som jag gör med alla andra i familjen. Han är ju dessutom den snällaste och mest hjälpsamma person jag vet.
Men jag skulle aldrig kunna bo ihop med honom igen. Inte gifta om mig det är liksom inte på den nivån!
Men vi funkar i lagom dos,
men annars har ju han sitt liv nu och jag mitt. Jag är tacksam för att vi fortfarande funkar ihop och för det han gör för mig o jag tror han känner lika där.
Men *thats it*

Undrar hur många ggr jag har svarat på sånna här frågor om oss nu!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards