Mina ord och tankar

Alla inlägg den 16 oktober 2022

Av Neta - 16 oktober 2022 01:08

Nu kommer en tid med mycket saker som händer och det mesta av det gjorde E och jag mycket av tillsammans.
Min och Ls födelsedag har jag inte gjort på egen hand på länge. Min 70-årsdag förra året fixade hon och donade med tillsammans med sina syskon och gjorde precis en sån fest som hon visste att jag gillade mest.
Men annars, bakning och matlagning gjorde hon alltid en del av. Vi fixade jämt tillsammans.
Sen blir det så mkt framöver.

Allhelgona tände vi ljus här förra året. Nu får jag tända för henne. Då hoppas jag väl att iaf C och L kommer. J kan ju jobba, han gör ju det på en kyrkogård.

Ls födelsedag fixar vi väl på nåt sätt.

Första advent drack E och jag alltid glögg och myste. Hon var alltid med och pyntade här eftersom det var här vi var. Hon ville ha det så. Kom till Tierp med.

Luciamorgon kom hon in till mig och vi gjorde mysfrukost framför TVn och lucia på morgonen. Gjorde goda mackor och fixade lussekatter. Ja hon var nog in på kvällen med.

Jul med allt va det innebar. Provsmak av skinkan. Göra julgodis. Baka. Uppesittarkvällen med bingo och lite mys.
Kom inte dom andra på julaftonsmorgonen var det hon och jag som åt julgröt till frukost.
Blir nog mycket färdigköpt i år.

Sen det jag får mest ont i magen av, nyår.
Båda jularna och nyåren jag bodde i Tierp kom hon till mig. Vi tog mat från Gästis på nyår och dukade fint. Ett av åren kom C med.
De två senaste jag bott här lagade vi mat, dukade fint och åt gott här inne. Senaste var hon redan hängig så då fixade jag maten själv, men hon orkade vara kvar över 12-slaget ändå. Vi tog det väldigt lugnt då och hon vilade lite i min soffa.
Men att nu behöva fira själv får jag nästan panikångest av.
Finns ju inget som krånglar så mkt jul o nyår som färdtjänsten så vågar inte åka nånstans. Den ska dessutom beställas redan i november. Då ska man alltså veta dom klockslag man vill åka. Det är så sjukt.
Julen har C redan lovat att dom ska hämta och skjutsa hem mig. L och hon delar nog på det på nåt vis. Troligt är väl kanske att han sover här nån natt.
Hade jag råd skulle jag ta med hela ligan och fira jul nån annanstans. Den mest traditionsrika jul vi firat var ju på en båt för några år sen. Måste väl finnas nånstans man kan göra det på land med.

Men nyår!
C o M ska ha fest och det har J sen många år med. Så den traditionen måste ju dom få ha utan mig.

L brukar åka på dans, tror det är Brunnsparken som gäller då. Tror inte han vill ta med mig. Och hur kul vore det då och sitta själv när han dansar? E och jag har ju alltid haft sällskap av varandra sånna gånger.
Tror inte han offrar en dans för att vara med mig heller. Han vore väl den enda som jag verkligen skulle kunna och vilja fira med annars.
Så jag blir ensam. Får ont i magen bara av att tänka på det. Har suttit ensam vuxen i många, många nyår innan jag träffade L, men då var ju J liten och man kunde mysa med honom på hans villkor. Jag vet ju så klart att det går.
Men helt själv känns ändå så himla tråkigt. Måste ju så klart respektera att dom vill fira som dom brukar och det gör jag men jag bävar.
Får man tycka synd om sig själv?
Jag överlever säkert men kommer att må skitdåligt. Skulle vilja göra nåt helt annat, en kryss, bo på hotell eller va som helst men jag åker ju inte själv. Klarar ju inte det heller.

Gör väl nån mat så klart men hur kul är det ändå? Tanterna på gården åker till sina barn och alla har ju sina traditioner, firar med sina familjer. Blir väl så när det finns små barn med. Vet ingen kompis som blir själv heller.
Mamma firar troligen med syrran men dit är jag inte välkommen det har syrran sagt rent ut, och dom blir väl många ändå. Och åker inte mamma dit kommer nog nån av Runes ungar till henne.

Jag kan ju inte heller sova hur som helst så är ju helst hemma där jag har mina hjälpmedel. Hur jag än funderar så finns det ingen jag kan bjuda hit heller. Alla har ju sina traditioner.

Men jag är väl knappast ensam om att det blir så här på ålderns höst. Bara det att orsaken för mig är att dottern är död och är väl därför jag oroar mig, är ju så definitivt på nåt sätt. Och första gången utan henne.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards