Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 oktober 2022

Av Neta - 15 oktober 2022 02:09

Säger åt er att göra skaldjurslasangen så tog jag aldrig med den.

Skaldjurslasagne

Sås:
3 msk mjöl
25 g smör
2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
1 dl vin
1 dl créme fraiche saffran & tomat
1 msk hummerfond
1/2 tsk chiliflakes
1 tsk Fiskkrydda
1 tsk salt


400 g räkor med skal
1 stor burk kräftstjärtar
1 stor schalottenlök
2 vitlöksklyftor
Smörolja
1 påse babyspenat (65g)
1 påse riven cheddar/mozzarella
12 färska lasagenplattor

Till servering:
finriven pastaost
citron
färsk timjan
tomater

Sätt ugnen på 225°
Skala räkor och skär skaldjuren i bitar, lägg åt sidan.
Smält smöret och rör ner mjölet.
Tillsätt mjölk, grädde, vin, crème fraîche, fond och kryddor.
Låt koka några minuter och smaka av.
Finhacka lök och vitlök och fräs i lite olja tillsammans med babyspenaten.
Häll lite av såsen i botten på en ugnsform och lägg på ett lager pasta.
Häll på lite mer sås, strö över skaldjur, spenatfräs och riven cheddar/mozzarella.
Lägg på lasagneplattor och upprepa
Avsluta med ett lager plattor + sås och ost.
In i ugnen ca 30 min tills rätten fått fin färg och plattorna är mjuka.
Strö över finriven parmesan vid servering.


Som sagt, testa den.


I morse sov jag i ett streck till kl 7. Iofs släcker jag sällan före midnatt men det är ändå lång tid för mig.
Är nere i en sorgesvacka nu, jag saknar henne så det gör ont. Fattar inte hur en människa bara kan försvinna så. Att vi aldrig ens fick möjlighet att prata med varann igen trots att hon var så klar.
Känns som alla andra går vidare utom jag. Jag vet iofs att C har sina perioder men då har ju hon Markus nu. Klart att jag när jag känner så här kan ringa L och vi kan prata om henne men det blir så tomt efteråt när man bara pratar på telefon. Försöker prata om henne med honom när han är här ist men som regel är det så mkt annat då med så blir varken hackat eller malet. Men blir ju mer naturligt att prata när han är här.

Inte varit utanför dörren idag. Såg när jag gjorde en lunchomelett med lök o svamp att tanterna var ute. Själv har jag lyssnat på en bok som Anton Körberg läste om nån bygata på Österlen och hur dom som bor där umgås. Inte den bästa bok jag hört men han läser så jäkla bra att jag lyssnade klart på den ändå.
Nu ikväll började jag lyssna på den första boken i en serie om Loviseholm. Det är bara 18 böcker eller så. Fördelen med dom långserierna är att varje bok bara är 3-4 timmar. Annars kan dom ju vara 10-12 timmar.

Räkmackans dag idag men inte 17 orkade jag göra några hällkakor. Hade inga räkor heller och iddes inte åka till affären. Det jag hade var en förpackning med råa räkspett. Så stekte dom i ramslöksoljan med vitlök och citron.
Fick för mig att testa att porschera ett ägg, det gick ju bra. Hade aldrig gjort det själv.
Kokade upp vatten med lite salt och ättika i, knäckte ägget i en kopp och rörde upp en virvel när vattnet kokade som jag hällde ägget i. Det var jättebra att ha omegavispen, för då kunde jag lyfta upp klumpen med den också och få upp den hel. Det kokade i 4 min.




Lite salt och 4-peppar på. Det är sallad och tomater under. Gick lätt att ta bort räkorna från spetten då dom tinat med.
Det är ju en himla skillnad på att göra i ordning räkor från råa så där mot att tina frysta kokta. Kan inte låta bli att undra om frysta räkor är färgade med, dom råa blir ju bara lite rosa, mer vita. Sen konsistensen, blir helt annorlunda. Ändå frös ju jag den här förpackningen. Dom köps ju som lättmarinerad kylvara,
Leif hade varit och köpt en räkmacka och skulle ta ett glas vin till så då gjorde jag också det. Blev så trött bara. Haha!

Men nog om det här nu för nu är jag trött.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards