Mina ord och tankar

Alla inlägg den 21 oktober 2022

Av Neta - 21 oktober 2022 06:51

Vet du att det finns inget man tjänar så mycket pengar på som att baka sitt eget bröd. Det finns riktigt bra bröd även för latmaskar ( som vi ju alla är ibland) ;)
Det finns bra knep för att få fina bröd, vill man ha lite extra volym använder man vetemjöl special, vill man ha extra saftigt bakar man på dinkel. Degvätskan kan bytas mot bara vatten, man kan ha bara mjölk eller blanda detta. Man kan även använda fil, yoghurt, öl, porter ja det är bara fantasin som sätter stopp. Gott blir det också med frön o kärnor i ;)


Latmajas bröd


1 pkt jäst
12 dl kallt vatten
4 tsk salt
4 tsk flyt honung
400 g dinkel
ca 1 kg vetemjöl special

Rör ut jästen i det kalla vattnet
Tillsätt honung och rör till det löser sig
Tillsätt salt, dinkel och vetemjöl special
Jäs 2 timmar
Degen som är ganska lös hälls sen upp på en långpanna, hjälp till med en slickepott men rör den inte för övrigt
Sätt ugnen på 250 gr
Jäs 25 min
Sätt in långpannan i nedre delen av ugnen samtidigt som du sänker till 225 gr
Grädda 25 min.
¼ av satsen kan göras till 1 bröd


Annars är det jag gör mest det här

Pias långpannebröd

2 påsar torrjäst
12 dl vatten
(4-5 msk brödkrydda + 2 dl solroskärnor)
5 tsk salt
2,5 l mjöl, gärna 1/2-1 l vetemjöl special

Blanda alla torra ingredienser.
Värm vattnet till strax under 50 gr, och häll det över det torra.
Arbeta degen några minuter i maskin, eller för hand.
Jäs 1 timme.
Rör om, och jäs en timme till.
Häll upp degen på en långpanna.
Sätt samtidigt ugnen på 250 gr.
Jäs 15-20 min.
Grädda 15 min.
Sänk ugnen till 100 gr., och grädda en timme till.
Stjälp upp brödet på galler, låt det svalna.
Dela i 4 ?limpor?.

Här använder jag ofta mjölslattar av olika sorter tillsammans med vetemjöl special. Grundreceptet är utan kryddor o frön men jag gör det oftast med och gärna på typ "4 sädesslag"
Som ni ser är detta ett bröd som i princip sköter sig själv, man kan göra mycket annat medans det bara står där.

Ett annat favvobröd vi gör, kanske framförallt på sommaren eller om vi har gäster är ett kalljäst bröd som man gör i ordning utan jäsning innan du går och lägger dig. Det får sen jäsa i kyl över natten. På morgonen skjuter du in plåten i kall ugn, sätter på ugnen och går o gör nåt annat i 20 min. Doftar ljuvligt i hela huset och man kan få sig en härlig långfrukost ;)




GOD MORGON BULLAR



25 gr jäst
5 dl kallt vatten
2,5 tsk salt
0,5 dl olja
6 dl rågsikt
6 dl vetemjöl
eller
2 dl grahamsmjöl
1 l vetemjöl

Smula jästen i en bunke
Häll över det kalla vattnet och rör tills jästen är löst.
Tillsätt salt, olja, rågsikt och vetemjöl.
Arbeta degen smidig.
Dela den i 4 delar som rullas till smala längder och läggs på smord plåt.
Skåra ca 5 cm långa bitar rakt igenom
Lägg bakduk över och ställ i kylen över natten.
På morgonen sätts ugnen på 250 gr SAMTIDIGT som plåten skjuts in.
Klart efter ca 20-30 min.

Vilket är ditt favoritbröd?

Av Neta - 21 oktober 2022 06:48

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards