Mina ord och tankar

Alla inlägg den 26 oktober 2022

Av Neta - 26 oktober 2022 18:57


Goda grytan
Till många ;)


Paprika kan bytas ut helt eller delvis mot t. ex vattenkastanj, morot eller likn, pulvret bör nog va med dock.

Lägg i en gryta:

1 kg fläskkött i sockerbitsstora bitar
5 strimlade paprikor i olika färger
5-6 scharlottenlökar eller 2-3 gula, grovt skurna
2-3 krosss vitlöksklyftor
5 tsk paprika pulver
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
1,5 tsk salt
2,5 msk soja
1 brk tomater + 1/2 brk vatten
1 brk ananassalsa + 1/2 brk vatten (man kan ta 2 brk tomater om man inte gillar salsan)

Rör om, koka upp o låt puttra på spisen medans du gör nåt roligare. Klar e ca 45 min eller när köttet är mört.
Smaka av!
Ät med potatis ( kan så klart koka med) eller ris.

Av Neta - 26 oktober 2022 05:04

Min kropp skriker efter miljöombyte. Att få göra nåt kul. Åka iväg och slippa vara ensam under en tid.
Tär att vara så beroende för att komma iväg.
Vill åka på mat och vinmässan. Men ingen vill åka.
Vill till Kajskjul8 igen på Arvingarnas nya show, samma där.
Refreschments på Katalin i dec, kan inte åka in själv.
Åka ut på en dans och träffa de vänner jag har där IRL

Ja listan kan göras lång på det som annars är *bara att göra* som jag inte kan längre. Som jag skulle behöva göra för att må lite bättre.

Visst jag får göra saker 2 ggr i månaden men i dom 10 timmarna ska det rymmas *hälsorelaterade* besök som läkarbesök, sjukgymn m.m Också. Inte bara *må brasaker*

Jag är också lite orolig för demens, glömmer så mkt nu. Vet helt plötsligt inte vad perennerna jag haft i 30 år heter.
Maträtter jag lagat tusentals gånger är som bortblåsta ur huvudet.
Minns inte var jag la vispen jag precis använt.
Däremot minns jag fler och fler saker från barndomen. Detaljerat som om det nyss hänt.

Glömskan kan vara relaterade till stress.
Skilsmässan jag till slut tog tag i och allt med husförsäljningen
Att leva i nästan ett år på i stort sätt ingenting
Oron för Elle och flytten hit, blev ju 2 flytter på 18 mån
Bråk och tjafs med myndigheter för att kunna få ett oberoende liv, tog t.ex 1 år att få en ledsagare i 10 timmar varje månad
Innan dess i Tierp att få färdtjänst utanför kommunen, avslag gjorde ju att jag till slut inte kunde bo kvar
Sen det som hände med Elle, maktlösheten när hon inte fick hjälp med sina infektioner
Att inte kunna slåss för henne pga att hon råkar vara myndig och samtidigt se hur lite hon orkade
Oron för det som hände på intensiven sen, att i 6 veckor inte kunna föra ett samtal, försöka gissa sig till vad hon försökte *säga* se panik och frustration i hennes ögon och inte kunna göra någonting

Sen det värsta, att mista henne och allt som följer ett dödsfall. Väntan på en gravsten som blev 2 månader försenad
Att behöva uppleva den absurda frustrationen att mista sitt barn
Att fungera i en vardag mitt i allt det här

Jo det går för att det måste gå, men HUR det går är en annan sak. Hopplösheten, noll initativförmåga, att bara inte ens orka den minsta sak, att inte orka gå ut, få kämpa för att ta sig ur sängen vissa dar, att man måste tvinga sig när hela kroppen skriker nej.

Jo det skapar en stress! Alla måsten kan bli oövervinnliga. Bara att hänga upp tvätten kan bli ett berg att bestiga.

Sen värken, sömnlösheten, vänner som slutar höra av sig.

Hur fan orkar man? Jo för att rätt som det är kommer en dag som igår. Men jag behöver fler sånna dar, det som andra självklart upplever flera ggr i veckan. Jag måste ha roliga saker att se fram emot. Umgås med de få vänner som är kvar, min familj och få komma iväg och glömma bort lite då och då.

Av Neta - 26 oktober 2022 00:21

Jobbig natt! Tur att det inte är lika jobbigt på dagarna. Tog mer värkmedicin, somnade om och sov till halv 10.
Gick upp och gjorde en langos.


Perfekt födelsedagsfrunch, för så blev det ju. Ösregnade på dan men fick lite fikabesök, fick vänta med att hämta honungen.

Tog det lite lugnt. Annika kom med paket vid 15-tiden. En påse jordnötsringar och en bukett ljusa rosor med lite ljusrosa i.

Satt ihop dom med de röda jag fick av L.


Man kan ju undra om det är standard att det är en avbruten i varje bukett. Haha!

C kom med och vi åt lite tårta. Annika och jag tog ett glas rosé till, C som haft en hektisk dag drack lingondricka och kaffe.
L ringde och grattade.

Vi åkte ner och hämtade honung och sen in till stan. Snurrade lite innan vi parkerade på gatan utanför Granhof. Å där utanför stod Marianne, väntandes på Micke. Överraskade mig totalt. Men nu blev vi ju ett litet gäng på 5 pers.


Granhof! Vilket ställe! Kanonservice och sååå god mat.

Jag åt!

Bruchetta
Grillat surdegsbröd, cocktailtomater, rödlök, mozzarella & olivolja dressing. Dressingen var en jättegod örtolja.

Torskrygg
Ugnskokt rimmad torskrygg med en sommarsallad, cocktailtomater, , kokt potatis, pepparrot & sojabönor, serveras med brynt smör, rödbetor och capris.

Crème brûllé, så perfekt!

Länge sen jag var på en så bra restaurang. Men smakar det så kostar det. Blir väl mkt *äta ur frysen* den här månaden. Haha!

När vi gick därifrån och skilts från dom andra gick Annika och jag till Ica i småregnet, skulle köpa matbröd men det blev 2 helgskinkor med. Sista förbrukning på nyår så dom får bli julskinkor. Har gjort så här förr om åren med. Är ju lite skillnad på kilopris nu och sen till jul.

Vi fick vänta en halvtimme på taxi. När vi kom hem följde Annika med in och vi drack upp rosévinet.




Fick den här idag! Så rolig

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards