Mina ord och tankar

Alla inlägg den 7 november 2022

Av Neta - 7 november 2022 23:56

Skulle baka idag. Köpte ju en ny assistent förra året iinkl allt t.o.m en köttkvarn. Idag fick jag inte ens upp armen där degkroken ska sitta. En Smeg. Den kostar 5000 utan köttkvarn men har för mig att det var nåt erbjudande när jag köpte så jag fick den med.
Vi har använt den men det var alltid Elle som fixade till den. Ringde L men han kom inte ihåg.

Hade inget matbröd så tänkte att jag gör väl scones då. Gjorde dom *nyttiga* tänkte jag på bara 4 sädesslag och hade i lite frön. Gjorde som jag brukar, slängde i allt i en plastpåse.
Det var nog länge sen, mina fingrar fixade inte det. Blev katastrof, dom är inte ordentligt blandade m smöret och ramlar sönder så lär ta tid att äta frukost i morgon. Haha! Skulle tagit fram matberedaren eller gjort dom i mixern. Har ju resurser.


Gräddade iaf eländet. Men baka måste jag. Kan inte hålla på att köpa matbröd.

Fortsättning följer!

Av Neta - 7 november 2022 02:22

Idag har jag fixat lite i köket. Kört en plåt med kycklingben. Rensat det och rensat och kokat färsk brysselkål, den tar ju ett tag och rensa med och det är många på 500 g. Men nu ligger både kycklingkött och brysselkål i frysen.


Gjorde lite ugnsbakade rotfrukter till kyckling till mat idag med. Unnade mig en bit Skotte till till fikat sen.



Nu ikväll kom jag på att jag glömt att göra guccamole till kycklingen som jag tänkt, men blev sugen och gjorde den och åt på kex. Blev mkt kvar.


Blev kanske lite mkt vitlök men det har väl ingen dött av.

Gjorde på ett pkt fryst avocado, gillar inte att göra på den sort jag gjorde på idag men det var det jag hade och tinat. Finns fryst o skivade i transparanta påsar. Dom är bäst. Här i stan har jag bara sett dom på Nelins.
Vitlök, spiskummin, salt o 4-peppar efter behag. Haha! Nån skvätt gräddfil med. Mäter aldrig jag bara gör.

Beställt bingolotter till uppesittarkvällen idag. Frågade C o M om dom kunde komma då med och det ville dom. Blir iaf som en julkväll med dom båda. C kommer ju på julafton med sen men M firar med sin familj. Vi ska ju till dom med men då blir det så många andra.

Det är ju Elle o jag som brukar spela annars. Gjort Janssonsnurror på smördeg, det hör till.
Brer ut fraiche på smördegen, har på riven ost, lök och ansjovis. Rullar hop från långsidan, skär i skivor som penslas med ägg och gräddas i 225 gr tills dom får fin färg. Det är nästan löjligt gott. Speciellt till julmust. Haha!
Kan hända att vi smakar lite skinka också. Griljerad med krossade pepparkakor och rivet apelsinskal. Och vi äter ju alltid våra skinkmackor med skånsk senap och tunna skivor av färsk ananas.

Har kräftskal i frysen så i morgon ska jag koka skaldjursfond på den. Gäller ju o fixa plats där till jul. Behöver nog frosta av den också, men det klarar jag inte själv. Kan inte gå så mkt fram o tbx. Hoppas L kommer nåt och kan hjälpa mig med det innan julmat o bak ska i.

Men nu är det nog sovdags även för kvällspigga pensionärer.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards