Mina ord och tankar

Alla inlägg den 18 november 2022

Av Neta - 18 november 2022 00:25

Precis sett Hockeygalan. Måste erkänna att av tjejerna kände jag inte igen nån. Men förstod ju hur stor sporten är.
Lite kluven till hockey när det här i stan, i Almtuna som är stadsdelen jag växt upp i och som var vår klubb, nu utesluter både damlaget och damjuniorerna från hockeyn. Vilket jäkla sätt. Jag hoppas folk bojkottar deras matcher. Inte gynnar klubben ekonomiskt alls så länge dom vidhåller det här.

På 50 och 60-talet övade Almtuna i flera sporter på Österängen som ligger bara en bit från vårt hus. Där satt vi, jag och mina kompisar och spanade in killarna. Nån gång testade vi lite längdhopp och så. Det var ju vår klubb, vi som bodde mellan Brantingsgatan och Fålhagsgatan, mellan Liljegatan och Örbygatan. Celsiusskolan, genomfartsleden och Fålhagsleden fanns ju inte alls då.

Idag kallas allting Fålhagen, jäkla påhitt det med. Fålhagen var då resten av området fram till Vaksala torg. Det mellan Brantings och Vaksalagatan var Petterslund.

Jag är stolt född i Almtuna och det kommer jag att kalla området till jag dör.

Men iaf ikväll, gud va jag grinade när Salming fick sina priser. Det är så känslosamt med den där sjukdomen. Å va stor han varit under sin karriär. Har nog inte riktigt förstått det.




Blev Nikkalouktasoppa idag, köpte vitkål förra veckan och varit sugen sen dess. Under den kalla perioden brukar jag ha soppdag på torsdagar. Blir sällan pannkakor dock, tyvärr för det är ju gott.

Till soppan ska det vara ca 300 g köttfärs som man fräser med en strimlad purjo.
Tillsätter en halvliter finstrimlad vitkål efter en stund och fräser allt till grönsakerna är mjuka.
Då slår man på en liter köttbuljong och har i 2 msk senap och ett lagerblad. Kokar i 10 min och smakar av med 4 tsk soja och salt och peppar. Strör över persilja.

Så gjorde inte jag idag. Hade 1/4 dels gul lök i kylen och ungefär lika mkt hackad rödlök i en burk. Skivade en stor morot och tog också 1 msk torkad ramslök. Fräste det med köttfärsen sen gjorde jag som man ska med buljong, senap och lagerblad m.m Skippade dock persiljan.

Blev god iaf. Det är kombon, kål, senap och sojan som skiljer den från andra köttfärssoppor. Vi fick den i skolan, alla tre ungar med och dom har gillat den så gjorde den hemma också när dom växte upp. Åt nog 2 tallrikar och har lika mkt kvar.

Annars har det inte hänt så mycket. Pratat med Sonja i luren. Vi ska ses och fika nån dag. Kanske fortsätter vi sen med tantfikat hon, jag, Linnea och Elle hade förra vintern. Om hon är tillräckligt kry. Har vi tur vill nån annan granne hänga på också.

Pension i morgon och ska väl försöka ta mig samman och åka upp och handla. Har ett pkt och hämta med. En julklapp till C från Tradera.
Måste in till stan med, ska till Ikea, Plantagen, Lidl, systemet och Citygross. Kanske till biltema och Rusta med. Som tur är finns allt nära i Boländerna.
Men behöver nån med bil med mig. C har tydligen mycket nästa vecka för hon erbjöd sig inte. Hon jagar bara möss. Haha! Tror hon tog tre bara idag.
Usch minns det där innan vi tätade i kåken. Inte kul den hösten. Problemet är ju att dom hyr men värden skulle komma o fixa i helgen. Han verkar inte jätteduktig på det där med hus dock. Tur hon har Leif.

Han kommer ev på tisd, har jag tur redan på månd så då kanske jag får handla. På tisd ska han väl hem till dansen.

Ska börja stryka lite juldukar och se över ljusstakarna nästa vecka. Plantera amaryllis och hyacinter. Kul pyssel men utan Elle. Snyft!

På fredag em åker Annika och jag till Nedergården i Rånäs, julmarknad och Afternoon tea. Härligt att ha nåt att se fram mot.

Men nu ska jag hänga tvätten, sen är det nog sängdags.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards