Mina ord och tankar

Alla inlägg den 12 november 2022

Av Neta - 12 november 2022 23:52

Ja det var bröden idag då dom svalnat. Men inte så dom var hårdtuggade, och man kan skära hyfsat tunna skivor.
Så nu ligger det tre halvor i frysen. Man kan ju inte köpa bröd när det kostar över 40kr styck. Bara häromveckan kostade dom 27.

Inte gjort nåt mer än lagat mat idag. Tog fram tärnat bacon, kantareller, gröna & vaxbönor och majs. Grovhackade en 1/2 lök. Kokade gammeldags idealmakaroner och gjorde bara som ett fräs till av allt det andra.


Slängde på lite tomater sen när jag åt. Blev som en pastapytt. Har en portion kvar i kylen ifall jag är skithungrig när jag kommer från C i morgon. Vi ska bara fika med L
Det är Fars dag och Leif fyller 79. In och gratulera honom. Vi gör det alltså i Torresta.

Nu ikväll tog jag bara 2 smörgåsrån med ost till medicinerna, drack vatten till men varmt. Har börjat göra det mer och mer och sover bättre. Silverte kallade min farmor det.

Varit soligt o varmt men jag har haft ont och gick inte ut. Men nu ska jag gå och krypa ner i sängen. Lyssna på nåt kapitel i boken och sen sova.



Av Neta - 12 november 2022 00:28

Det är nåt fel på min assistent. Har ju iofs inte så starka armar men tyckte nog att jag fick fast degbunken. Lik förbannat så lossnade den när jag höll på hälla i det torra, all vätska hade inte arbetats in så miste några cl av den också.
Sen vet jag inte hur jag fick fast den, men den lossnade två ggr till trots att jag höll i den, körde på lägsta men maskinen rörde sig också trots det. Så jag fick ta bort degbunken och med den i knät försöka knåda ihop degen inför första jäsningen. Gick så där.
Jäste bra iaf men va stora sprickor i degen. Formade två bröd så gott jag orkade iaf.


Ni ser ju, inte mkt kraft i mina händer eller armar.


Dom jäste bra ändå.


Stängde av ugnen då dom var 90 gr och lät dom gå till 94 gr. Höll ihop hyfsat när jag skar.


Man måste ju bara ha en skiva.

Gjorde på en halvliter mjölk och 1/2 dl smörolja. Hade ca 1 lit av 4 sädesslag och 2 1/2 dl av vetemjöl special. Nån dl av en fröblandning 1/2 msk vardera av hel anis o fänkål som jag stötte med 2 tsk salt.

Blev jättebra smak. Men det är lite konstigt att veta hur gott det luktar men inte känna nånting. Tur jag har lite smak kvar iaf även om den inte är som förr. Varit så här i 2-3 år så har inget med nån pandemi att göra. Har inte haft nån sån heller. Inte än iaf.

Jag har ju haft assistenten sen strax efter att jag flyttade in här men får väl åka o prata med nån firma om den. Jag beställde den med hemkörning från netonet har jag för mig.

Stekte fläsk och gjorde löksås på 1 1/2 dl, blev för mkt ändå.



Men gott blev det. Nu när jag kokar potatisen i micron så slänger jag ofta med en morot. 2 små potatisar idag så det blev nog mer morot. Sen 4 halva fläskskivor. Sallad, paprika och tomater. Har alltid i några droppar soja i såsen med när jag äter så här. Bara till paltbröd, ost & skinksås och fisk som jag gör ljus.

Annars har jag inte gjort så mkt, kände av lite värk i natt, va ju i stan 2 dar i rad och satt still länge utomhus som det blir på scootern. Nu har jag uront o hö axel men inte så konstigt det heller efter baket. Blir nog en lugn lörd också.

Skönt att ha bröd i frysen, iaf från i morgon. Haha! Nästa utmaning blir väl saffransbröd men där ska C och jag baka tillsammans om hon nu hinner det. Fick schema året ut från akuten idag. Jösses va med jobb. Då ska hon ju hoppa in lite där hon haft praktiken med. Sen har hon skola till 10 dec och en stor tenta i det.
Hon gjorde sin sista praktikdag idag och dom hade köpt ett par vantar åt henne. Tyckte hon skulle vara rädd om händerna eftersom hon ska ha ett jobb sen där hon skriver mycket. Tycker det var urgulligt ist för att köpa en blomma.

Men nu fryser jag där jag sitter i soffan med långärmat. Lika bra att gå och krypa ner.

Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards