Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 november 2022

Av Neta - 15 november 2022 02:06

Ja körde en maskin med lakan och lite annat 60°. Hade med 2 nya rosa örngott i schintz (hmm stavas det så?) vilket resulterade i att jag har några väldigt ljust rosa trosor nu, ist för vita. Haha! Så kan det gå. Inget annat verkar ha tagit åt sig färg iaf.

Hängde den sen och så gick jag och plockade undan lite inför morgondagens städ och fönstertvätt. Så nu har jag skitont i knät. Just det där med att hänga tvätt är besvärligt, lika att ta reda på tvätten och plocka in i skåp och lådor. Händer stt jag lägger det nytvättade i sovrummet och plockar från högen sen.

Hemtjänsten hjälper inte till så, dom hämtar i de fall nån behöver hjälp och tvättar den med flera andras tvätt. Sen kommer den iofs vikt men inget jag vill ha gjort så ändå. Köpte ju min tvättmaskin i Tierp och har tvättat själv sen dess, innan va det ju L eller nån av tjejerna eftersom vi hade tvättstugan i källaren.
Saknar tumlaren ibland, nu t.ex skulle jag vilja tvätta min röda dunjacka men den måste ju tumlas. Tur jag har en annan vinterjacka med men den är lite bökig i dragkedjan.
Lika så skulle jag vilja tvätta dunkuddarna i sängen. Men dom tumlade vi i 5-6 timmar och det går ju inte heller då så klart. Får väl lämna in alltihop men fatta va det kostar!

Sen har jag suttit och rensat och sorterat saker som hamnat på skrivbordet. Blev en rejäl bunt med gamla kataloger och tidningar som ska slängas. Spart lite kartonger modell mindre med för kommande julklappar. Nu har jag ju bara C att köpa åt, M och L får väl nåt mer symboliskt. Ungefär som jag köpte till L nu när han fyllde. Kommer att sakna att få paket från E, hon köpte aldrig dyra saker men ist fick man många paket. Å hon hittade alltid kul och fiffiga saker till köket t.ex som man inte visste att man behövde förrän man hade dom. Majsskalaren t.ex där man som skär av majsen från kolven i ett par drag bara. Vill inte vara utan den idag.






Blev pimpade snabbnudlar till lunch idag, lite kyckling, lök och röd paprika i. Några droppar soja i sen med.

Nu ikväll köttbullar o potatis.


Ja grönsaker med så klart. 15 små köttbullar i airfryern 180 i 8 min, dom blev perfekta. Samtidigt körde jag potatis och morötter i micron i 10-12 min. Har till en köttbullsmacka i morgon med.

Apropå köttbullar så gör jag egna en gång om året och det är till jul och då med en egen kryddning. Senap, kryddpeppar, kardemumma och kanel. Kardemumman kom till när min mormor tog fel på den o kryddpepparn en jul men alla tyckte det blev så gott så hon fortsatte med både och sen. Kanel har jag lagt till och bytt gul lök mot rödlök.

Julköttbullar

Gudomligt goda!

1 kg nötfärs
3 dl vispgrädde + 2 dl mjölk
4-5 skivor vitt formbröd, dagsgammalt (ev 1 msk potatismjöl)
1-2 tsk svensk senap
2 mkt finhackade rödlökar
1 tsk av vardera, kryddpeppar, kanel o kardemumma
2½ tsk salt
2 ägg
smör till stekning

Skär bort kanterna och smula sönder brödet, häll över grädde o mjölk, låt det svälla 10 min, ser det mkt tunt ut tillsätt pot.mjöl o vänta 5 min.
Tillsätt senap, rödlöken o kryddorna utom salt, rör till senapen är upplöst.
Blanda köttfärs o salt o rör i det, tillsätt äggen, smaka av o tillsätt ev mer salt.

Stek på medelvärme i stekpanna eller på 250 gr i ugn på välsmord panna i mitten 8 min, skaka plåt/panna lite då och då. Vänd dem och kör lika länge, alltså ca 8 min till högre upp.

Gör dom alltid i ugnen och fryser dom så. Sen tinas dom i stekpannan eller airfryern så dom får lite mer färg. I år tänker jag göra dom på blandfärs och minskar nog lite på vätskan då. Billig färs här på affären den här veckan.

Ska nog göra en laddning med risgrynsgröt med i veckan, skönt stt ha i en burk i kylen sen bara micra.

Nej nu ska jag försöka sova igen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards