Mina ord och tankar

Alla inlägg den 29 november 2022

Av Neta - 29 november 2022 23:53

Har så ont ikväll, ändå har jag inte gjort så jättemkt idag. Men har väl stått och gått lite mer än jag brukar + att jag satt en bra stund i rullstolen igår.

Prioriterade att ta hand om broccolin i kylen och billig purjo från kvantum. Så nu har jag 4 påsar purjo i frysen och det blev en liten hög till dagens gryta. Tycker det är bekvämt att ha färdigstrimlad purjo där. Man bara skär ner och fryser. Ingen förvällning behövs. Frös in wienerkorvar med 2 och 2. Förvällde broccoli. Tänkte göra soppa i morgon. Broccolisoppa med ramslök, ost och grädde i, blir så bra!
Använder oatly växtbaserad grädde, ingen märker skillnad i smak eller konsistens. Bra många mindre kalorier.

Men lite jobbigt med den här värken. Kommer ju nästan inte fram i hallen är lite smålådor och kassar som ska tas om hand. Men fixade inte det idag. Saknar L och hans hjälp. Men han skulle till Hallunda och dansa med nån Karin, eller om det var Karins kompis, vet inte så noga. Haha!

Har varit på väg att bädda rent i flera dar med, men blev inte idag heller. Går inte med ett knä som värker så här mkt. Blir ju ostabil med och lite rädd för att ramla.

Tänkte ni skulle få receptet på mina juliga revben.

Revbensspjäll
julkryddade

1,5kg tjocka revbensspjäll, knäckta.
4 stjärnanis
2 lagerblad
2 kanelstänger
10 svartpepparkorn
Ca 2msk salt

Glaze:
1 påse All roundmarinad
1 påse kycklingmarinad
Saft av ½ apelsin

Dela revbensspjällen längs med benen.
Lägg dem i en stor kastrull och fyll på med vatten så att det täcker.
Låt koka upp, skumma
Lägg i kryddorna och saltet
Låt koka på medelvärme i ca 1timme tills köttet är mört.
Sätt ugnen på 225 gr
Ta upp benen ur lagen och lägg dem i en ugnsfast form.
Blanda alla ingredienser till glazen och pensla den över köttet.
Stek i ca 25 minuter tills de fått fin färg.
Vänd och pensla dem gärna en gång under tiden.

Äts med fördel med det här


Rödkålssallad:

500 g rödkål
2 syrliga röda äpplen
1 rödlök
2 msk rödvinsvinäger
50 g valnötter
olivolja
salt och peppar


Strimla rödkålen. Skölj äpplena, kärna ur och skär i bitar.
Skär rödlöken i tunna ringar.
Fräs rödkålen och rödlöken i 2 msk olivolja i en stekpanna ca 3 minuter.
Blanda ned äpplebitarna och vinäger.
Krydda med salt och peppar och låt fräsa ytterligare några minuter.
Grovhacka nötterna (som så klart kan uteslutas) och blanda ned i kålsalladen.
Serveras ljummen.

Men nu ska jag ta mitt onda ben och gå i säng.



Av Neta - 29 november 2022 15:54

Var så mörkt på baksidan vid 11 att min slinga ute tändes ett tag, ingen lång stund men ändå. Tydligen så att relät kände av mörkret iaf. Ska bli kallt och snö till helgen säger dom, ja tack säger jag. Så svart ute.

Vi åkte iaf och hämtade C igår och skjutsade henne till jobbet. Sen åkte vi till Blomsterlandet där jag hittade röda amaryllis med 2 knoppar för 59kr, ja tack!
Upptill GC och for runt lite. Silkespapper till kyrkfönstren + lim och laga lite grejer med. Tog en fika på Ovan där. Inpå Clasisjön


Köpte laddningsbara fejkljus. Ett varv på stadsmissionen. Sen skulle jag ha gardinspiral och röda grytlappar hade jag tänkt, gardinspiral på Åhléns kostade över 100kr, lika mkt på Hemtex 35. Grytlappar hittade jag inga.

Mötte Ma och stod och surrade en stund, ett varv på Indiska och Cervera men inga köp.
Handlade lite grönsaker och mjölk på Kvantum, en fl Harry på systemet.


Närproducerat vin så himla bra och gott.
Surrade lite med en kompis till L. Sen hem och käkade lite lunch.

Fick hjälp med att laga lite grejer och bära ut några stora lådor i förrådet. Bara jullåda och krukor inne nu + lite tomma mindre kartonger. Fattas dock lite saker.

Inte klar än men vi grejade lite till vi blev hungriga igen och då tog vi lite gravlax och potatis. Skulle ta varsitt glas vin men slutade med att vi drack upp den, så bra var det.


Maten gick åt fort också. Haha! Gravlax från Ikea, lite smaklös tyckte vi båda. Gravar nog egen till jul.

Gick upp med L i morse och hamnade sen framför nyhetsmorgon. Annika kom med en grej som blev kvar i bilen i fredags. Fick reda på att elen ska bli svindyr ikväll och gjorde maten nyss så jag bara behöver micra sen.


Korvgryta

ca 2 port

Fräste 150 g purjo, 1 halvstor potatis, 1 stor morot och en liten klyfta strimlad vitkål med en buljongtärning. Hällde på en halvliter vatten, i med några kryddpeppar och ett lagerblad. Kokade i 10 min. Redde av med 1 dl vatten och 2 msk mjöl, kokade 3 min. I med 2 msk senap. Slantade 2 wienerkorvar, tillsatte det och hällde i torkad tomat och ramslök. Rörde om och lät det stå under lock i 10 min. Saltade på lite.

Blev gott!

Måste också få visa 2 fina orkideer jag såg på GC igår. 259 resp 399 kr, som hittat! Haha!


Den ljusrosa var dyrast!

C säljer nu Elles julsmycken till förmån för hennes (Es) fond!

Hör av er om ni är intresserade.

Örhängen 80kr och halsband 100kr

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards