Mina ord och tankar

Alla inlägg den 19 november 2022

Av Neta - 19 november 2022 23:53

Fast vi har fått löjligt lite jämfört med söderut i landet. Mer i stan än härute med men nu varnar dom för en riktig snösmocka i morgon. Få se om vi får nåt av den. Nu täcker det knappt marken.




Inte gjort nåt av det jag tänkt idag. Sov dåligt så varit trött. Hade ont i natt men orkade liksom inte vakna till helt och ta värkmedicin. Ska ta förebyggande ikväll.

Kollat på Doobidoo och Så mkt bättre ikväll. Pratat med en kompis i luren nästan en timme på dan. Hoppas jag får lite mer energi i morgon.

Ska det nu bli riktig vinter måste jag ta mig till Ikea och köpa en dörrmatta att lägga ute vid ytterdörren. Trä blir ju svinhalt. Dom har ju nån billig typ för nån 10a då gör det ju inget om den bara håller till våren. Köpte riktiga men dom blir lite för höga när det bygger snö under så dörren tar med dom.

Få se när jag kommer dit bara. Behöver köpa vita ljus med. Å hyacinter o amaryllis. Glad nu att jag handlade igår, hade tänkt köpa ost på CG men hoppas nån har billig nästa vecka med. Var även soprent på Kesella på Maxi, inte ens laktosfri fanns kvar. Måste ju ha till saffransbröd.

Har jäst så jag kan baka mer matbröd också.

Julmarknad här i morgon och vid Ulva både idag och i morgon men ska det bli mer snö får man nog skippa den. Har ju sett hur det ser ut söderut, i 08 och på Gotland. Det värsta är att jag har paket att hämta på affären o nåt mer att vänta. Så kanske måste ta mig dit om dom plogar.

L kommer nog inte heller om det blir en massa snö. C jobbar väl.

Men nu ska jag plocka undan lite och sen sova.

Av Neta - 19 november 2022 03:37

Kan inte sova och ligger och funderar på varför det är sån skillnad på matpriseri olika butiker. Ja att dom ökar märker man ju. Men varför kan dom inte kosta lika överallt?
Hur kan apelsiner kosta 12 kr/kg i en butik och 52 i en annan? Vissa butiker kan fortf sälja ost under 100-lappen medans andra inte gör det. Hur kan riven ost ha lägre kilopris en hel? Hur kan det vara så olika priser på samma sak vad gäller smör och bordssmör? Arla kontra Valio. Gårdsgoda från Valio innehåller visserligen 50g mindre än bregott men det skiljer 27kr. Är exakt samma sak..
Ja så där håller min hjärna på.

Behövde handla en del idag och tänkte att lika bra att åka till stormarknaden då. Dom gör om där nu och den första disken man kommer till är den med ojämna skivor. Alltså förpackningar med småbitar, skivor och spill. Allt för 49.90/kg

Jag hittade stekfläsk, nästan 700 g för 32.90 Inte så ojämna skivor heller. Ett vanligt 375 g paket m stekfläsk kostar lika mkt som kilopriset här. Det fanns skinka både kokt och rökt, rostbiff, medvurst och nån annan korv. Allt för 49.90/kg Inte är det så kort datum heller.

Stenbitsrom, där kostar Garants 80 g häruppe i min butik 29.90, Icas lika stor burk på Maxi 2/35 kr. Å så stor skillnad är det nog inte på smak och konsistens.

Ja listan kan göras lång, men det skulle inte behöva vara så här olika. Ta bort alla extrapris och håll samma pris tycker jag. Fast jag handlar ju gladeligen på extrapris så klart! När det nu finns.

Nåväl både ris och kaffeburken är påfylld. Grönsakslådan komplett, räkor och köttfärs i frys och kyl. Ska paketera i morgon.

Å nu ska jag göra ett nytt försök att sova.

Av Neta - 19 november 2022 00:32

Är ju så trångt och bökigt dessutom korgar i gångarna här på hemköp så bestämde mig för att åka till Maxi där det finns bra med plats. Åker ju på en permobilscooter.

Ringer mitt på dan men kunde inte få åka in till stan förrän 15.35 pga få transporter och hög belastning då många tydligen slutar tidigare på fredagar. Men tänkte att det funkar väl. Bokade ingen hemresa då för visste inte hur lång tid det skulle ta.

15.35 kommer det en personbil, chauffören ringde dock och en rullstolstransport skulle komma 16.05 och det gjorde den.
Handlade och när jag åkte ut ringde jag, 18.08 Fick då köplats 17. Åkte till Pong och köpte mat och köpte en kaffe och muffins. Tur va det.

19.05 ringde jag igen och fick köplats 23. Bröt nästan ihop.
19.50 ringde dom och han som ringde berättade att dom var helt oförberedda på att det var FUB- dans. Alla rullstolstransporter var upptagna och jag kunde få åka tidigast 20.35 Va ju bara godta det då.
Kom en personal och pratade med mig då tårarna rann. Fick en festis och en kexchoklad. Hon stod också kvar och pratade med mig. Berättade att det varit kaos med färdtjänst därifrån hela dan.

20.20 kom transporten, 15 min för tidigt. Vilken skön känsla. Chauffören frågade om det var ok att han sprang in på toa. Hade inte fått nån rast o inte haft nån chans. Så klart det var ok. Han fick också en dricka och en kexchoklad av personalen.
Kändes härligt att köra ombord, hiss dessutom så slapp rampen. Hem och plockade in varorna, värmde maten och satt mig ner i soffan med den 21.30 Startade om På Spåret.

Nu är kl midnatt och jag ska ta mig i säng. Skönt att jag slapp lämna scootern i stan. Var nästan på väg till syrran med den och ringa efter vanlig bil.
Det kommer att dröja innan jag åker in ensam en sen em igen. Satt kvar på scootern både in och hem i transporten så satt på den i 5 timmar, känner det nu.


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards