Mina ord och tankar

Alla inlägg den 16 november 2022

Av Neta - 16 november 2022 18:35

Det är ju lillördag idag och jag tänker bjuda på en iskall vitvinsdrink med lingon, en riktig höstdrink alltså.

Lånad bild.

Höstdrink

9 dl iskallt vitt vin, funkar med bubbel med men mixningen gör att den inte blir fullt så bubblig.
3 dl lingonsylt
1 msk florsocker
Frysta lingon
Is

Mixa sylt och vin
Sila i finmaskig sil minst 2 ggr
Smaka av med florsockret
Servera i kalla glas med is och frysta lingon i glasen.
Man kan så klart frysa in lingon i iskuber med.



Dumplings med ris och sesamsås.

Koka riset enl instruktioner

Sesamsås

Rör ihop

1/2 röd mkt finhackad chili utan kärnor och hinnor. Jag fryser in min chilisar så i halvor och använder det.
1/2 msk finriven vitlök
1- 1 1/2 msk finriven ingefära (från burk funkar)
4 msk sesamolja
4 msk ostronsås
5 msk japansk soja
4 msk pressad lime
1-2 msk sesamfrö

Låt den dra nån timme. Förvara i tät burk med lock. Chilin kan uteslutas.

Den här såsen finns nästan alltid i min kyl. Jag äter den inte bara till dumplings, utan använder den också till att smaksåtta snabbnudlar med, ha i fraiche till rätter med kött och kyckling och som krydda i thairätter.

Dumplings

Jag tinar dom helt och beräknar ca 6 st/ pers.
Stek i smörolja (blir finare yta och godare smak än bara olja)
Stek dom 2 min på mellanvärme på alla tre sidor.
Häll på 3/4 dl vatten och sätt på ett lock. Låt vattnet koka bort.

Servera med ris, såsen och sallad.

Av Neta - 16 november 2022 00:27

Det och nyputsade fönster. Hon till och med rensade blommorna. Men har aldrig varit med om en människa som putsar fönster lika fort. Ändå eftertorkade hon hela rutorna med lakanstrasor hon hade med sig, fast hon använde skrapa.
Hade tänkt byta gardiner i dag först men spar det till närmare advent.

När hon gått va jag hungriig, varit sugen på torsk m äggsås länge nu så idag gjorde jag det och fick för mig att ha lite torkad ramslök i såsen också. Blev himla gott.

Hyvlade lite vitkål till och hade på lite av nya balsamicon. Idag gjorde jag bara 1 dl sås och rörde ner fisken tinad i bitar och lät det stå 5 min under lock innan jag rörde i ägg och ramslök. Lät det sen stå en stund till, kanske 3 min. Blev perfekt!

Åt ju rätt sent då så blev bara ost på smörgåsrån och silverte ikväll till medicinen.

Förberedde en mörk 40° maskin som jag sätter på i morgon bitti.

Nu ligger jag i sängen. Såg att det ska bli bara 2-3 gr varmt i morgon på dan. Är utan frukt och skulle behöva handla men inte åker jag ut på scootern i den kylan.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards