Mina ord och tankar

Alla inlägg den 6 mars 2022

Av Neta - 6 mars 2022 22:41



2 nätter fick Elle på BRIVA 2 nätter då hon iofs inte sov bra. Mycket ont i såret.
Men eget rum och det lugn som hennes kortisonbrist kräver.

Idag ringde dom och sa att hon måste tbx till Civa. Dom skulle få en brandskadad patient och måste få hennes rum.
Vi blev helt tagna på sängen. Ingen hade sagt att det kunde bli så.
Kan ju iofs förstå logiken i det nu, att det måste bli så, men tanken hade aldrig ens slagit mig.

Det är inte bra för henne på Civa. Nu har hon sin säng längst in i ett hörn. Men dom andra patienterna hörs, deras respiratorer hörs, det hörs när dom måste suga slem. Och så klart piper även deras apparater när blodtryck sjunker för mycket, syresättning sjunker eller pulsen går upp. Så låter hennes också men på eget rum är det ju ändå bara hennes hon hör.
Hon va själv helt förvirrad idag, svår att få kontakt med. Tror inte hon förstår riktigt vad som händer. Hon låg och blundade hela tiden som hon inte ville ta in det.

Känns som vi är på ruta ett igen.
Och nu stressar dom behandlingen förmodligen för att dom vill ha henne vidare. Jag vill också ha ur henne ur respiratorn men trodde det skulle ske i lugn och ro. Lite i taget. Så börjades det ju.
Det går dock lite för fort nu. Hon hinner inte landa i att det blir en förändring. Inte vi heller.
Märks på henne att hon inte riktigt hänger med

Förstår inte varför hon inte kan få lugn och ro när hon är så sjuk! Hon får en hög dos med cortison men ibland känns det som hon är låg ändå.

Om det här ändå vore över, känns som jag lever i en mardröm nu. Å vad gör allt det här med henne på sikt?

Samtidigt måste man ju ha nån slags vardag. Handla, laga mat, tvätta! Känner mig som en zoombie ibland!

Gick iaf upp i morse och gjorde frukost. L kom in vid 9 så vi såg TV sändningen tillsammans. Precis när den var slut kom samtalet från sjh, jag blev helt ställd.
Vi åkte in till stan och kollade runt på en praktisk lösning för att få fler eluttag i köket. Ibland känns det som vi aldrig separerat Haha!

Jodå men glad åt honom nu ändå. Skulle inte klara allt det här utan honom och resten av familjen. Skönt att L och jag äter ihop med även om han försvinner in sen. Då kan man iaf få prata om det som händer.

C är ju den största klippan. Vi är ju rätt nära.

Av Neta - 6 mars 2022 01:03

Strålande sol idag med. Nästan ingen snö kvar, bara högar och drivor och kanske lite på norr. Inget skidväder iaf.

Vi åkte motorvägen in idag då vi hade ett snabbt ärende på Gränby. Köpa en liten förvaringsask för Es snoddar och hårspännen. Dom vill gärna sätta upp håret i en tofs mitt på huvudet. Då trasslar det inte in sig i slangarna.
När vi kom upp fick vi höra att hon sovit både lite och oroligt. Men det kan ju bero på att det var första natten på ett nytt ställe. Hoppas det.
Hon hade orkat sitta på sängkanten med stöd i 23 min. Tydligen nytt rekord. Hon var ur respiratorn både när vi kom och när vi gick. Var väl där 2 1/2 timme. Hon orkar inte så mycket mer. Då hade hon varit ur nån timme då vi kom.

Hon försökte prata med oss idag. Det är nytt, hörs ju inget så man får försöka läsa på läpparna. Vi förstod att hon sa aj flera ggr. Hade ont i magen, vad vi förstod i såret. Fick värkmedicin men hon tyckte inte det hjälpte.
Vad maktlös man blir. Skönt ändå att kunna kommunicera med henne, det lilla som går. Dom la henne på rygg ist för på hö sida som hon gjorde då vi kom men det verkade inte heller hjälpa så mkt.

Hon var väldigt trött och till slut orkade hon inte hålla sig vaken såg nästan ut som om hon tyckte det var skönt när vi gick så hon fick sova.

Hem och handlade lite bröd och frukt. Jag hade tagit fram raggmunk och bacon så vi åt det. Kollade på mello, mest för att Arvingarna skulle vara med. L gick in efter det och då stängde jag av TVn, va så skönt att bara vara utan ljud. Nästan så jag inte ville gå i säng, men här ligger jag nu iaf. Haha!
Har förberett vasaloppsfrukosten. Satt kl på 7.30 Är ju tradition. Men brukar ju vara E och jag.

Leif behöver inte ens gå upp inne hos E för att se det så han stannar nog under fällen.

Bäst att sova då!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards