Mina ord och tankar

Alla inlägg den 21 mars 2022

Av Neta - 21 mars 2022 23:45

Det är fortfarande så overkligt. Gått med en klump i magen idag men jag fattar det fortfarande inte. Önskar jag vore lite mer som C, hon är mer direkt i sitt känsloliv. Tårarna sprutar flera ggr om dan.
L är som mig, inte så att vi inte gråter för det gör vi men vi tar mer tag i praktiska saker. Han tog sig an tidningshögar därinne idag.
Jag har försökt få rätsida i det praktiska med dödsboanmälan t.ex ingen barnlek det inte.
Vad gäller begravningen blir den förmodligen v 15 före påsk om det går. Vet inte vad Bjkl har för begravningsdagar. Men vi kan inte ha den tidigare eftersom Marcus inte är hemma, kommer förmodligen hem den 8e. C ringde försvarsmakten idag och berättade vad som hänt och dom såg till att han ringde hem. Skönt för henne att iaf få prata med honom.

Begravning och gravplats är gratis för oss som är med i Svenska kyrkan. Det blir en urngrav. Kista enklast tänkbara då det finns ett vackert bårtäcke. Urna ska J betala.
Vi ber alla bära rosa den dagen och dom som har smycken som hon gjort, särskilt ni som har änglaörhängena hoppas vi bär dom.
Övervägande rosa blommor i handbuketter. I övrigt ber vi er stötta Parasportförbundet i Uppland ist för blommor. Elisabeth har ju suttit i styrelsen som sekreterare där och brunnit lite extra för rullstolsdans. Har till och med ordnat med Danssportförbundet så det ska bli en uppvisning i rullstolsdans på SM i bugg senare i år.

Dom hörde av sig från förbundet i morse och frågade om dom fick göra en minnesruna på hemsidan för henne. Passade då på och fråga just om vi kan få stötta förbundet ist för blommor i samband med begravningen. Då tyckte hon jag pratade med att då startar dom en minnesfond för Elisabeth där dom sen kan dela ut stipendier från inom parasporten.
Bankgirot är 1033950, Upplands handikappidrott heter dom där och man bör märka inbetalningen med Elisabeth Aveholt Franzéns minne.
Det här kommer även att stå i inbjudan till begravningen sen som i huvudsak görs i sociala medier. Det är ju där hon varit aktiv.

Vi har bett Elles bästa vän och som har samma handarbetsintresse och med i samma *junta* som E att virka blommor i rosa och turkost att fästas på en krans av halm. Hon håller på för fullt.
Vi kommer att ha en bild på Elle vid kistan i sin rosa tröja och där kommer det även att finnas en rosa ballong. Hon älskar ju ballonger. Något hon också gillar är ju såpbubblor, vi borde försöka få in det utomhus. När hon förs in i bilen kanske. Om vi kan hitta nån som tror sig klara det då.

Vi har diskuterat gravvård idag. Om vi ska ha en svindyr sten, för det är dom ju eller om vi ska ha något annat utifrån hennes intressen i smide eller trä. Vore ju läckert med ett garnnystan med virknål i smide. Hur vi nu ska finansiera det. Hmm. Önskan är väl fri eller? Haha! Jag far nog ut lite här.
Skönt med sonen där som jobbar inom kyrkan.

Vi ska iaf ses i familjen på onsd och besöka begravningsbyrån på måndag. Vi har frågat hennes konfirmationspräst som idag är sjukhuspräst på Ackis och som vi haft kontakt med under sjukhusvistelsen om hon vill hålla i begravningen och fått ja.

Jag ringde även kommunen. Blev inte klokare alls. Men eftersom det inte finns några stora tillgångar fattade jag det som att vi bara behöver göra en dödsboanmälan och ingen bouppteckning. Man kan få hjälp av kommunen upp till 14900 kr. Men det finns lite mer än det på hennes konto tack vare att hon sökt fondpengar hon fått.
Kommunen säger att man inte ska betala några räkningar och stoppa ev automatdragningar, inte ens hyran ska man betala för begravningskostnaden ska gå först.
Men på Uppsalahem säger dom att hyran måste in men att man får en förkortad uppsägningstid. Finns inte medel kvar för det efter begravningskostnaden får dödsboägaren betala och det är ju Leif och jag. Hur skulle vi ha råd med det? L ska dessutom ha pengar han lagt ut, av hennes.
Det är en djungel! Och hur ska vi kunna stoppa autodragningar nu? Vi har ju fortf inte hennes bank.id

Sen ska vi alltså tömma lägenheten också. Och se till så att garaget och hennes egen permobil säljs och att elen kopplas ur. Hjälpmedel ska lämnas tillbaka och det mesta i övrigt ska till loppis. C ska ha iite möbler och växthuset ska över till mig där också ett vind och insynsskydd ska sättas upp. Puh!

Jag försökte gå över till henne idag men jag fixar det inte än. Jag är inte mycket till hjälp.


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards