Mina ord och tankar

Alla inlägg den 25 februari 2022

Av Neta - 25 februari 2022 23:21

C sov över, hon hade dock nån grej med skolan mesamma på morgonen, men över datorn så jag låg lågt och tog lite morgonvila, läste lite och så.
Leif kom tillbaka sen strax före 11 då hade vi precis avslutat frukosten. C ringde avd och vi fick komma vid 14. Dom skulle göra en lungröntgen i sängen på avd innan. Den var utan anmärkning.

C behövde till netonet så vi åkte in vid 12 i strålande sol. Gjorde vad vi skulle och sen lite tidigare till sjh för en kaffe och en lunchmacka. Brieost och kalkon gjorde inte ont alls.

Vi får ju bara vara där inne 2 st i taget så Leif och jag gick in först. Idag mötte hon verkligen min blick då vi kom. Hon nickar ordentligt men har lite svårare för att skaka på huvudet, där blir det mikroskopiska rörelser. Hon är också nyfiken på vad som händer runt sängen. Hon ligger bredvid ett linneförråd så när nån hämtar grejer där kollar hon ditåt.

Jag försöker prata om vad som händer runt om henne, att det piper hos grannen och så. Vet inte om hon uppfattar det. Jag hoppas hon känner igen oss som mamma och pappa + syster men 100 kan man inte vara.
Vi har ju varit där nästan varje dag så hon reagerar ju på våra röster.
Jag pratade med henne om hennes kontaktperson idag som väl är den av vännerna som är henne närmast. Men när jag efteråt frågar om hon minns henne skakar hon på huvudet, lika med nån vän från kyrkan och att hon är med i en handarbetargrupp. Hon är inte medveten om vad hon gjort och vilka vännerna är. Hoppas det går över fort.

Hon var trött idag men ändå så med på nåt vis. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det.
När C ringde upp nu ikväll sa den manliga sjuksköterskan att det var lugnt och stabilt, ingen feber och han sa också att hon kan vara lite förvirrad nu och ett tag framåt eftersom hon haft så mkt narkos och sömnmedel. Att hon antagligen inte vet vart hon är eller vad som hänt/händer just nu.

Då gör det lite ont i mammahjärtat. Är det därför hon kramar våra händer? Söker tröst på nåt vis.
Jag längtar så mycket till jag kan prata med henne och få svar. Det är hemskt att man ska behöva gissa sig till saker. Vad tänker hon där hon ligger? Har hon ont?

Idag syntes det också att hon blev lite ledsen när vi gick. Men vi kan ju inte vara där dygnet runt. Men det skär i hjärtat just eftersom hon inte kan säga nåt.

C hade med sig hennes mobil idag för att försöka komma in där hon har sina räkningar. Hon har ansiktsigenkänning på vissa funktioner i mobilen så nu har vi lyckats betala de flesta räkningar utom hyran. Men vi har varit i kontakt med Uppsalahem och C har fått ett mail med OCR så vi ska ta hjälp av banken på måndag så den blir betald också

Pratade med en sköterska idag om allt vi måste förbereda vid utskrivning sen. Men hon förklarade att hon nog behöver vara på sjh några månader till men att det kommer att bli en vårdplanering med all berörd personal sen. Det är alltså inte säkert att hon är utskriven till påsk eller Valborg. Man kan ju bara hoppas att hon är på en annan avdelning då. Så vi kan fira lite sånt med henne.

Jobbigt var det som sagt att gå därifrån idag. Men vi åkte till Gränby för C behövde nåt. Medans hon fixade det gick L och jag på Clasisjön, jag behövde bred packtejp och fler buntband nu när nya slingan ska upp.
Vi fikade med världens godaste hallonpaj på Fågelsången, där hade dom inte snålat med hallonen precis.
Vi beslöt att köpa hem lite thaimat och medans C fixade det kom jag på att jag behövde en burk eller nåt till mina hårspännen. Tänker ju låta håret växa ut igen eftersom det blivit så annorlunda sen det blev grått. Faller inte alls så snyggt som det gjort förr.


Hittade en liten på Tiger ungefär lika lång som hårspännena. 10kr va ju inte mkt att bråka om heller. Fanns både en mindre och en som var dubbelt så lång med. Tror alla kostade en guldis.

Vi åt tillsammans när vi kom hem och tog en fika på maten. Men båda gick sen före På Spåret. Blir så ensamt. Fred o lörd kvällar har ju E och jag oftast varit ihop hos mig. Hjälpts åt med lite mys och så. Så dom här kvällarna saknar jag henne lite extra.
Men C behövde ju hem till Harry och L va trött. Han gick väl upp tidigt och hade ju kört långt med. Men jag törs sätta en slant på att han såg På Spåret. Men förmodligen i ryggläge.

Va så mysigt att se filmen från Gotland. Men undrar hur det blir där i sommar om nu beredskapen höjs. Många områden blir nog avstängda för allmänheten. Jag törs inte planera nånting för sommaren. Såg iaf att Holmen ska ha danser igen.
Leif planerar att åka på Fyris på kommande danser fast E är som hon är. Vänder sig lite i magen på mig då. Hur farao ska jag då få kontakt med honom om dom ringer in oss? Hur ska jag komma in om det är efter 22? Färdtjänsten gäller ju inte 22-06. C måste ju få åka till Marcus.

Ja ni märker att jag inte skriver nåt om det Putin ställer till med. Jag fixar inte riktigt att ta in det med. Men vi pratar om det lite vi 3 med. L är ju f.d Officer och Cs kille är i armén, just nu på övning norrut.

Men just nu är Elle i fokus och det ett bra tag till.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards