Mina ord och tankar

Alla inlägg den 27 februari 2022

Av Neta - 27 februari 2022 22:09

Så här skrev jag på facebook igår

* Idag var det urjobbigt. Något är fel i munnen. Hon sliter i våra händer, skakar på huvudet och gapar så vi ska se. Vi kan inte komma på vad som är fel och inte personalen heller. Dom har gett smärtstillande, vidgande, lugnande och sugit slem och fuktar munhålan. Vi frågar om hon har ont men då skakar hon på huvudet men man ser paniken i ögonen.
Alla luftvägar vi är fria det enda vi ser är ett litet skavsår på tungan. Borde inte vara det. Aldrig känt mig så maktlös.
Min tur att byta av idag så kunde inte vara kvar heller. Hoppas L kan få henne lugn.*

Vi var nog helt förstörda alla tre när vi åkte därifrån. C och jag var in först sen bytte jag med L så var bara inne en timme. Det är så vi gör.
Idag gick L ut först och C kom in sen var hon kvar när jag gick ut. Det är nytt så har vi inte gjort förr. Men vart efter hon blir piggare kommer vi att öka tiden där om det passar.

När vi lämnade igår var vi lite hungriga men åkte bara till Eko, en korv och en strips kostar 15kr där. Inte den nyttigaste middagen heller men igår hade jag inte fixat att stå vid spisen. Delade mina strips med L ändå slängde vi hälften. Ingen var jättehungrig efter den dagen. Vi gick ett varv på Eko. Jag köpte lite snacks till TVn som jag såg själv.
L var nog mest slut av oss. Han slocknade vid TVn. C åkte hem, jag skärpte till mig efter SMB guldkorn. Vi hade satt hop en Elfa till på fm, och nu sortetade jag in mina tröjor och T- shirts. Ringde avd men det var då lika oroligt som det varit på dan. Men dom hade precis gett henne nåt att sova på.
Sköterskan som var en han sa att när man varit sövd länge och fått mkt lugnande och smärtstillande så kan man bli förvirrad under utfasningen. Men jag upplevde henne bara som ledsen och frustrerad inte förvirrad.




Kan den här utsikten nu. Korridoren som blivit anhörigrum. Där det är trafik hela dan. Finns inget kaffe, ingen toa och inget vatten. Inte ens en papperskorg.

Idag när jag ringde upp fick jag uppfattningen av att det var lite bättre men fortf ville hon inte öppna munnen.
Leif kom in och fikade innan vi åkte. Rutinen vi har är att han ringer vid 10, vi äter frukost var för sig men fikar innan vi åker in. Under tiden på sjh kan vi ta en fika och en macka i cafeterian, sen äter vi tillsammans på kvällen, antingen här eller ute nånstans. C är ju oftast med också så klart!
Idag fick hon en matlåda och åkte hem, har tenta i morgon.

Hur som helst så idag när vi kom upp möts vi av att E sitter upp, det är ju hightecsängar på intensiven. Inte lika vanliga sjukhussängar alls. Hon sitter alltså med fullt stöd överallt. Pigg och nyfiken blick. Nu är ju första gången hon ser var hon är.
Men hon har fortfarande inte öppnat munnen. Beter sig som en trotsig 5-åring. Jag tar i lite på skarpen och hon gapar en gång, men inte en gång till. Vi hinner iaf se att hon har ganska stora blåsor på tungan. Kan vara där skon klämmer.
Leif går ut efter bara en halvtimma. Han har lite jobbigt tror jag. När C kommer lirkar och lockar hon lite. Hon som är van med liknande hos sina brukare hjälper personalen. Hon och E har ju också en ganska tight relation. Dom är verkligen nära.

Jag går ut efter par timmar. C stannar en bra stund till. L och jag hinner både fika och kissa Haha!
Ikväll åkte vi direkt hem, C var kvar en stund. Vi åt gravlax med hovmästarsås, sparris och potatis.
Fika med kladdkaka på maten och sen gick han in.

I morgon är det op.dag Blir minst en till. Hon fick nya infarter idag, en är flyttad till foten. Dom har gjort ultraljud på kärl. Syns små proppar här och var. Det talas om talventil i Tracken, vi får väl se om vi kan åka upp i morgon. Beror ju på när op blir och hur hon är efter.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards