Mina ord och tankar

Alla inlägg den 4 oktober 2021

Av Neta - 4 oktober 2021 23:15

Facebook och insta ligger nere, kan man tro att det är ett sabotage eller?


Hur som helst så märker man hur beroende man är när det inte funkar. I vår familj pratar vi mest på messenger. Nu fick jag skicka sms till Leif o Christine, Elle kan jag prata med på twitter.

Nu skrev Elle att på Aftonbladet tror dom att det beror på en uppdatering eller ett handhavande fel. Ja det visar sig väl så småningom.


Jag har blivit mormor till en Alice, en fransk vädur som är väldigt lik Harry, Cs kanin. Ja hon är ju lite lik Bonnie också. En omplacering från Eskilstuna som Elle fick igår. Hon är ett år och har bott i ett stall. Nu bor hon på min gamla hallmatta från Tierp. Haha! Hade ju två låg som en stor matta i inre hallen. Dom går faktiskt att tvätta på 40 gr i maskin kom jag på nu. Måste ju göras i en grovmaskin så klart men iaf. Ligger skydd mot golvet under och som ni ser även uppepå. Men hon går så fint på toalådan hon är van vid det. Men när man har långa öron och ska dricka vatten kan det hända olyckor.
Så kul att ha en kanin så nära igen.



Måste visa vilken snygg mat jag gjorde idag Haha! Kul att snitta lite i frukostkorven. Ser ju ut som en kotte. Gjorde ett snett rutmönster på de böjda sidorna, ini liksom och under. Bra när man ska äta med sås. Fast det gjorde inte jag idag, bara med 2 baconskivor, potatis och några salladsärtor. Senap så klart!


Tänker nu börja på den sista boken i triologin om Flanagans, ett hotell i London.
Trollet är Simba, stod bredvid startpallen då jag tävlade i tonåren. Nu är han också pensionär. Haha!

Ja en omtumlande dag har det varit, oroligt därute, nu har dom iaf gripit nån för Gävlebranden och häktat sprängaren från Göteborg. Hoppas han grips snart! Sen olyckan där Wilks och 2 poliser så tragiskt omkom. Hoppas vid gud att det inte är ett attentat där.

Härhemma har Märta, grannen 2 dörrar bort hämtats med blåljus och ambulans, vet inte vilken gång i ordningen det är. Inte lätt att bli gammal. Vet inte vad som hände idag heller.
Hoppas hon får komma till Björklingegården nu när pandemin är över. Där blir hon inte så ensam iaf. Vi tittar ju till henne när hon är ute så klart men hon orkar inte så mkt längre. Sen har hon hemtjänst varje dag. Det har gått fort, senast i somras gick hon här, barfota med rollatorn.

Även om jag långt ifrån var i pergolan varje dag så saknar jag pergolatanterna. Ska bjuda dom på fika här nån dag efter min frunch sen tänkte jag. Dit är dom så klart bjudna och kommer också. Så kul! Kanske vi kan ses varje vecka sen iaf. Pantertanterna! Haha!

Men nu ska jag testa om nåt kommit igång igen och sen läsa lite.





Av Neta - 4 oktober 2021 00:32

Hur många gånger har man inte frågat sig det? Jag blev så trött på det där för en del år sedan att jag satte ett system. Börjar mer och mer följa det igen nu för det är ju hopplöst trist att laga och äta mat själv. Men med mina dagar vet jag iaf vilken ingrediens jag ska ha.

Måndagar var köttfärsdagar för det hade jag alltid i frysen då som nu. Köttfärs va lite räddaren i nöden. Går att variera i oändlighet från det enklaste, frysta köttbullar till pannbiff, köttfärssås, limpor, grytor och gratänger. Vår favorit var nog den thaiinspirerade köttfärssåsen. Tillbehören varierades går ju att äta precis alla tillbehör till köttfärs. Nudlar när man hade skitbråttom, pasta när det bara var bråttom, ris, bulgur eller potatis annars.

Ris kokar jag förresten alltid i micron. Dubbelt så mkt vatten som ris, salt eller buljong. Kör en kortare stund på full effekt t.ex 5 min för 2.5 dl ris och 5 dl vatten. Sen på halv effekt ca 20 min. Låt det stå kvar i micron nån minut och rör sen upp det med en gaffel. Går inte snabbare men blir fluffigt och fint och man slipper den tråkiga riskastrullen i disken. Fastnar inte ett riskorn i en microsäker burk m lock så här. Minska tiderna för mindre mängd och tvärtom ifall ni kokar mer.

Tisdagar var charkdagar, korv, isterband, bacon, fläsk m.m Korv ju också att variera i all oändlighet. Kokt, stekt, ugns, gryta eller gratäng. Finns ju också ett gäng sorter. Ungarnas favvo när dom var riktigt små var igelkott. Mos med prinskorvar i. Min favorit är nog kokt falu med senapssås och kokt potatis, gärna en kokt morot till med. Kokas i samma gryta.

Onsdagar var fiskdagar. Kokt, stekt, lättrimmad och stekt, panerad och stekt, färdiga fiskpinnar, fiskbullar eller fiskfärs jag gjorde i micron.
Mixade sönder ett fryst men tinat block. Tillsatte 2 ägg, 1 liten burk fraiche, 1 msk vardera av potatis o vetemjöl, salt, peppar och gärna dill. Mixades med kniven i matberedaren till en fluffig smet som sen micrades på full effekt i 9 min. Låt den stå kvar nån minut och skär sen tårtbitar vid serveringen med potatis och sås. Gärna rivna morötter till.

Lättrimmat då tog jag 1 tsk vardera av salt och socker. Strödde 1 tsk av blandningen på ett fat, la på 4 portionsbitar och strödde resten ovanpå. Lät det stå så i 25 min, då torkades dom av med hushållspapper och stektes i smör 3 min på varje sida. Då blir dom så där perfekt skiviga.

Torsdagar var soppdagar och då tog jag gärna i rester. Men satte en ära i att göra matiga soppor. Mycket sovel i en buljongbas som även reddes av. För det mesta bara tog jag sånt som fanns men ibland blev det efter recept. 8 dl vatten till 2 buljongtärningar, sen när den kokat klart 2 dl mjölk och 2-3 msk mjöl vispades hopmoch fick koka upp och sen stängdevjag av plattan och då,puttrade den på ca 3 min. Annars sovel, rotfrukter, grönsaker, pasta, majs och gärna bönor. Typ vita bönor eller kidneybönor.
Efter soppan var det alltid efterrätt, allt från paj, glass, chokladpudding till nån enkel mjuk kaka eller bulle. Funkade med en pinnglass med. Pannkaka efter ärtsoppa om jag gjort det.

Fredagar var det fredagsmys, på somrarna grillade vi ofta nåt, på vintern pizza, paj eller bakad potatis med nån röra. Vi vuxna åt ofta räkor och vitlöksbröd. Tacos ibland.

Lördagar och söndagar hade man ju mer tid. Kyckling och kött. Grytor och gratänger gjorde vi mycket. Potatisgratäng med tärnad kassler gick hem bra. Lasange också och den gjordes på knorrmix. Lådor med ris i botten sen kött eller kyckling, grönsaker och sås på av grädde och nån smaksättare och så riven ost.
Söndagar dukade vi lite finare i vardagsrummet och åt där, alltid efterrätt. En fin tradition som jag tog med mig från mitt föräldrahem.

Saknar ni vegetariska alternativ? Det gjorde inte vi då. Nu kan det dock hända ibland att jag har nån köttfri dag.

Ja det var mitt lilla system jag hade.


Frukosten från i morse som nog mer blev en frunch. Fick inte i mig allt, bara halva yoghurten och bara en macka. Tog dom andra mackorna senare.


Sent på em Bakade en potatis (7 min i micron) som jag skalade, ägg o bacon, tomat & rödlökssallad med Gotlandsdressing från Överstekvarn.


Dagens kvällsmacka blev en korv idag.

Grått väder så varit inne idag. Tvättat och hängt en maskin. Småfixat lite.




Måste få,visa vad dom gjort på torget inne i Uppsala för att uppmärksamma bröstcancer. Rosapimpat som sig bör.


Måste få visa 2, suggor nånstans, kanske inte ens i Sverige. Men kul ide?

Nu är det sovdags!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards