Mina ord och tankar

Alla inlägg den 6 oktober 2021

Av Neta - 6 oktober 2021 22:42

Satt och tittade på programmet Strömsö på em idag.
Fick en liten flashback till tiden då tjejerna var små och vi köpte tvättnötter eller såpnötter som det också kan kallas på nätet ist för tvättmedel. Dom var väl lite dyra men gick att använda flera ggr och funkade riktigt bra.
Idag fick jag lära mig att vanliga hästkastanjer också innehöll saponiner, det verksamma och löddrande ämnet som gör tvätten ren. Det finns också bl.a i hårschampo.
Tvättnötterna räckte 7-8 ggr och man hade några st åt gången, torkade dom mellan tvättarna.

Hästkastanjerna skalas och sen delas den bruna själva nöten i 4 delar innan de bres ut och torkas.
Sen kokade hon 2 dl vatten och hällde över en nöt d.v.s 4 delar i en burk. Lät det svalna och använde hälften av den vätskan som blev till en normalstor maskin.
Kastanjerna går att använda en gång sen slänger man dom på komposten precis som man gör med tvättnötterna. Vätskan som blev ska också kunna användas till dusch och hårtvätt.
Mer miljövänligt och knappast billigare än så här blir det väl inte? Jag är lite sugen på att prova. Fläckar får man dock behandla med annat men hon förordade soltorkning av tvätt som tydligen kan bleka fläckar också. Hade jag ingen aning om!



Tvättnötter


Hästkastanj

Annars har jag just tvättat idag, fast med tvättmedel. En maskin med toppar och en med ljus 60. Ska hänga 60-gradarn strax.
Regnade halva dan ungefär sen kom det nån sen eftermiddagsskur också. Blev rester idag, stekte i pannan där det var lite fett av bacon kvar.
Testade brandvarnaren och den funkar. Haha!
Hade torkat ur pannan med hushållspapper bara. Väldigt nära att det tog eld faktiskt och då satt jag ändå precis bredvid och skar ner resterna. Där ser man hur fort det kan gå. Jag trodde ju inte det lilla kunde ställa till så.

Kroppen bråkar lite med mig. Ont i axeln. Men har väl överansträngt den. Hänga toppar på galgar är aningens för mkt jobba i luften för min axel den brukar bråka då. Sen skurit en massa på det.


Skrattade gott åt den här idag också. Är det inte så där med det mesta där?

Nä hänga tvätt var det!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards