Mina ord och tankar

Alla inlägg den 14 oktober 2021

Av Neta - 14 oktober 2021 21:39

Ja det är det i Uppsala idag. Flottiljen som lades ner för 18 år sen är nu igång igen. Och som det ser ut i världen idag, känns det himla tryggt. Att luftrum kränks är ingen nyhet men nu hoppas jag att incidentberedskap ska idkas här också. Att ha den långt upp i norr och i syd gör ju att huvudstaden och vårt område inte känts jätteskyddad.
Jag var ju under drygt 30 år gift med Leif, han gjorde värnplikten där i början av 60-talet. Utbildade sig till flygtekniker och med diverse kurser på vägen blev han till slut med år av mekande placerad i förrådet och ansvarig syrgas. Får ju t.ex absolut inte bli fel reservdel i ett stridsplan. Det jobbet med syrgas gör inte vem som helst. Men med hans långa tjänsgörning och ett genuint intresse var han rätt man på rätt plats. Löjtnant var hans grad.
Han blev kvar på övertid tack vare nedläggningen, normalt kunde han gått i pension vid 55. Han gav flottiljen drygt 40 år.
Han är ju idag aktiv styrelsemedlem i Kamratföreningen som är F16s pensionärsklubb. Av mig oftast omnämnd med gubbdagiset. Haha!

Han var så klart inbjuden idag. Flera eminenta gäster från regering och högt uppsatta militärer, kungahuset representerades av prins Carl-Philip.
Det jag tycker är extra kul är att nu har dom en kvinnlig chef därute.
Kompanichefen på Ls kompani var kvinnlig ett tag. Hon var det bland annat när L kom lite för nära ett flygplansdäck som exploderade. Han gjorde allt enligt regelboken men ändå hände det här och A-K var ett otroligt stöd. Kom ut och hämtade mig. Följde med till akuten, höll sig underrättad under den långa konvalecenten. Tummen slets av, stort hål på insidan av underarmen efter klockan och flera frakturer från axeln och neråt. Tog ett tag.




Det här fotot som jag lånat från flottiljens facebook visar F16s historia. De modeller av flyg som varit stationerade här.




Räkmackans dag idag. Jag gjorde en egen variant. Tog 500g räkor som jag skalade.
Sen tog jag 1/2 dl citronmajonnäs
Ungefär lika mkt gräddfil
1/2 hackad rödlök
Ca 2 msk rom, jag tog ishavsrom
Rörde hop det.
Tog ett bröd som heter kärnsund, bredde med smör och kantskar det
Bottnade med skivat ägg, inte riktigt hela
La på ca 1 tredjedel av röran, pressade över lite från en citron, toppade med en klick rom, 3 tunna gurkskivor och 2 halverade röda vindruvor
Sist sprinklade jag över lite torkad dill.

Den blev väl inteså snygg men väldigt god.

Puh

Av Neta - 14 oktober 2021 00:21

Alla växter som ska sparas är frostsäkrade. Klippte ner dahliorna idag, sved lite då dom blommade för fullt..lika Påfågelliljan. L kom idag för han ska på nån baluns på F16 i morgon med kungligheter och andra prominenta. Som pensionär får han ju inte bära uniform längre så ville ha råd om skjorta till kostymen. Han bar iaf ut de stora krukorna till det förråd med lite värme som jag hade dom i förra året. I mitt lilla garage får ju bara pelargonerna plats.
Fick en annan micro av honom, min gick inte ner i upptiningsläge utan gick på högsta jämt. Den här, en Kenwood verkar bättre.


Enkel mat idag. Korv o potäter och lite provsmak på en grönkålsröra E hade gjort.


Slänger nästan alltid i lite morötter i potatiskoket med. Har fortf kvar av potatisen jag köpte på Gotland.

Pappa Rune skulle fyllt 90 idag och vi firade med lite äppelpaj och fika ikväll samtidigt som vi såg släktforskningsprogrammet. Sen om det som hänt i Norge på nyheterna. Så fruktansvärt.

Sen gick dom in, L ska vara på plats redan kl 8 i morgon. Flyguppvisning vid flottiljen strax före 11 i morgon för er som är intresserade.

Jag har småfixat lite men ligger nu i sängen och ska strax släcka.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards