Mina ord och tankar

Alla inlägg den 6 februari 2021

Av Neta - 6 februari 2021 23:57

Ni som bor så ni kan mata fåglar och djur, gör det! Fåglar och t.ex rådjur har svårt att hitta mat nu. Fåglarna kan man ju mata nära men vet ni nåt ställe i t.ex skogen där ni sett spår av rådjur så offra era sista vinteräpplen åt dom. Eller om ni har tillgång till nåt annat dom äter.

Sett flera bilder på insta hur rådjur kommer mer nära människor, in i trädgårdar och till och med upp på altaner för dom inte hittar mat.


vivara.se och säkert i nån fysisk butik med har ni matningsburar för småfåglar.


En variant av många. Tänk bara på att koltrasten inte kommer in där, så häng ett äpple och lite nötter utanför om ni har sånna.


Talgbollar kan man göra själv av att smälta cocosfett med havre o fågelfrön, gärna med lite brödsmulor i. Jag gjorde i engångsmuggar sen när dom stelnat rev jag bort muggen, sen la jag dom i spiralerna som är till för talgbollar.
Hängde också girlanger av jordnötter med skal o russin i fågelbusken, o gärna lite äpplen till koltrasten, trä dom på ståltråd, både fint o nyttigt.

När jag jobbade på förskolan så gjorde vi en mesklocka av ovanstående cocosfettblandning. En lerkruka av lämplig storlek ställs över en kaffekopp så hålet kommer fritt, man kör i en pinne i hålet uppifrån gärna med nån liten utstående kvist som kommer över krukkanten upptill. Under krukan ser man till att pinnen kommer genom hålet, tätar om det böhövs, gör ett stopp av en tvärgående pinnbit och borrar genom pinnen på översidan och sätter i ett snöre, så den kan hänga upp o ner. Häll sedan i blandningen lite avsvalnad, låt stelna ordentligt och häng krukan i ett träd.
Går även att göra med udda kaffekoppar, häng i örat och båda kan ju återanvändas och hängas i en bur med.

Vi matade fåglarna under vintern och hade ett matschema över fåglarnas älsklingsmat som jag återger.

Grönfink och Domherre - hampfrön, solrosfrön, havre, vildfågelfrön

Gråsparv - färskt bröd, hampfrön, solrosfrön, vildfågelfrön, nötter

Koltrast - russin, äppelskrutt, kokt potatis

Talgoxe - hampfrön, solrosfrön, vildfågelblandning, kokosfett, talg, mild ost, nötter

Duvor, kråkor, skator och måsar äter allt som bjuds.

Nästan alla fåglar gillar kokosnöt, häng upp halverad

OBS att möglig, kryddad o salt mat är farlig för fåglarna.


Apropå mat så gjorde vi lite minitacos i sånna blommor som finns bland tacochips och skal.
Jag tärnade tomater, hackade rödlök, skar ner an bit mozzarella jag hade kvar och till sist lite majs. Gjorde en guccamole på 2 avocado, 1 dl gräddfil, 1 pr vitlöksklyfta, spiskummin, salt och sv.peppar Några droppar pr citron i med.
Färdig tacofärs hade Elle i frysen, himla bra. Vi bottnade med grönsakerna sen gucamole och färs. Hade mango och papayasalsa och färska mangobitar bredvid. Men som vi hade på innan vi åt dom.
Lagom när man inte var jättehungrig. Åt till mellon.
Hade lite frukt, godis och chips också efter. Det mesta av det blev dock kvar och chokladmoussen E köpt glömde vi. Haha! Men det är ju en dag i morgon med.

Mello då, ja Danny och Arvingarna gick direkt till final. Jessica Andersson fick lämna. Många som blev lite chockade över det tror jag.
2 bidrag till andra chansen men vilka har jag redan glömt.

Tyckte först att Arvingarnas låt inte lyfte riktigt, men lyssnade nån mer gång och den blir bättre. Men nån chans utomlands tror jag inte på. Men vore ju kul om Danny fick representera Sverige. Fast jag läste nånstans att han inte vill vinna. Varför är man ens med då?

Elle pratade med Leif efter men han hade inte tittat. Inte orkat åka till lägenheten heller. Förstod jag väl! Jobbat ute hela dan.

Nu är det snart sängdags. Krama kudden i brist på annat. Lite fix först bara.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards