Mina ord och tankar

Alla inlägg den 16 februari 2021

Av Neta - 16 februari 2021 23:26

Blir aldrig så tomt som när man tillbringat en dag med sin familj och man kommer hem ensam.

Sov taffligt i natt, vid halv 5 byltade jag på mig och satte mig på altanen i 5 min. Djupandades och tog verkligen in kyla och frisk luft. Sen gick jag in och la mig och somnade som en stock.

Leif kom lagom för att skjutsa upp mig till distriktan, så skönt att slippa åka scooter. Fick min 3 månaders injektion av B vitamin. Skickade in honom på affären att köpa semlor.
Vi åkte hem och åt lunch tog en slät kopp på maten i väntan på E som hade städhjälp idag. L åkte en snabbis till återvinningen, fixade även mina sopor och glasåtervinning. Tog bort is från min postlåda och småfixade som han brukar.
Vi fikade med semlorna sen åkte vi till Tierp, C fyller 28 idag. Hade bett om att få handla på Lidl med, så vi tog med rullstolen.
Känns konstigt att komma till sin gamla kvartersbutik men nu har jag laddat frysen med mat från Enebacken, lite italienskt och köpt de underbaraste fairtraderosor. Gillar fairtrade mer än ekologiskt faktiskt.




I vanliga fall kostar ett 10-pack bara 29,90 och jag hade nästan jämt färska rosor då jag bodde i Tierp. Dom här rosorna höll en annan klass, längre och kraftigare och några fler. Var svårt att skyla dom mot kylan då dom bara har påsar men hoppas dom står länge. Kostade 69kr.
Leif köpte en underbar bukett till C också men mer en blandbukett.

Väldigt mkt mer snö i Tierp än här, en stor snöhög skymde sikten på ett livsfarligt sätt då vi svängde ut på Mattiasgatan och rundade ett par hus innan vi var hos C. Där var maten klar och bordet dukat. Vi fick en carbonara och ett gott vitt vin till det. L fick alkoholfritt.


Men först paketöppning. Hon fick en svart plisserad, halvlång kjol av mig och det här spapaketet.


Badbomber, badsalt, tvål, peelingvantar och ett doftljus. Hon gillar att bada.

E hade gjort en egen smakbox med allt möjligt, jag la till ett pkt fiskpinnar och kycklingkebab till det. Hon frågar typ varannan dag vad hon ska äta men nu har hon lite att välja på. Blev uppskattat.

Vi spelade ett frågespel efter maten. Lingon, lådvin och långkalsonger. Där man ska se vem som är mest svensk.


Sen kom den här fram på bordet, fransk chokladtårta med hallonströssel tillsammans med en skål grädde och lite mandariner från Lidl i egen juice. Sån kvalite på dom och inte en klyfta brukar vara trasig.


Far och dotter.

Framåt 21 bröt vi upp och åkte hem. Leif tog hand om ett par lampor som blev över här. Ställde in rullstolen i garaget och bar in det jag handlat. Han måste vara hemma i morgon bitti, slutspurten på flytt och överlämning av gården nu. Så han åkte hem, jag försökte få honom att sova kvar hos E och åka utvilad tidigt i morgon bitti ist men det örat lyssnade han inte på.
Jag såg att han var trött men envis som vanligt. Varit mkt jäkt och stress för honom nu så jag är lite orolig för hans hjärta. Även hur det blir när allt det här är över. Brukar ju kunna bli nån reaktion då.

På torsd åker tjejerna ner till honom ett par dar och tar reda på sina saker dom vill ha kvar, han har hyrt ett containerförråd i Strängnäs som dom ska dela på och fylla. Stort som ett helt rum.
Hade ju så klart velat vara där också men jag kan ju inte göra speciellt mkt nytta. Men man känner sig ju lite utanför.

Nu har jag varvat ner lite, ska småfixa lite och sen krypa ner i sängen med en bok.

Av Neta - 16 februari 2021 01:51

Någon undrade hur jag gjort tårtan


Det är färdiga chokladbottnar vi delade på mitten. Den andra halvan tänkte jag skära i tårtbitar och frysa, så kan man ta fram och göra typ bakelser av dom.
Har en avlång tårtbox som funkar så här. Inköpt på Lidl.

Blöter bottnarna med lite spad från mandariner på burk, låter mandarinerna rinna av, (spar spadet) brer på grädde och lägger på mandariner tätt på den.
Lägger på den andra botten, fuktar den lite med. Blandar grädde med tinade hallon och lite socker. Den blir vackert rosa. Gör lika med tredje botten.
Grädde ovanpå, igår räckte den inte till sidorna. Sen garnerade med det ni ser. Halverade och kvartade svarta vindruvor, jordgubbar och mandariner.
Ingen märkvärdig tårta men god ändå.
Blev ju kvar av alla bär, så la det i en burk med mandarinspadet. Åt det med keso till kvällsfikat idag.

Köpte den här till C som hon fick igår. Visar den eftersom jag visade Es tavla så det blir rättvist Haha!

Idag har jag städat kylen. Fick varor från Delitea ikväll så ville ju få in det. Lite konserver, inläggningar, dressing, halvfabrikat som citrinfromage m.m tunnbröd, Fast det står ju inte i kylen, Haha! Lite godis slank med i beställningen med och E hade också beställt lite saker.
Så bekvämt att slippa bära hem tunga saker. Får det i en kartong till ytterdörren. Fri frakt över en viss summa och den lyckas jag alltid komma över. Skickligt eller hur? Haha!

I morgon ska vi till Tierp, då ska jag få gå ett varv på Lidl, min gamla kvartersbutik. Vill ha Enebackens falukorv, fläsk, leverpastej och frysta köttbullar. Lite lufttorkat och en påse pyttipanna. Skönt att ha i frysen. Sen ders mix på solrosbröd, blir så bra! Bara tillsätta vatten och jäsa sen in i ugnen. Blir 2 bröd för strax under 15 kr. Lite annat det var erbjudande på också. Italiensk vecka nu.

Har varit en solig fin dag idag, var ut lite på baksidan och solen värmer faktiskt nu. 6 v till sommartid och 7 v till påsk, det känns hoppfullt.


Längtar till att man får hålla på med sånt här. Villhöver sånna här fina korgar.

Nu är kl snart 2, borde kanske sova. Haha!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards