Mina ord och tankar

Alla inlägg den 24 februari 2021

Av Neta - 24 februari 2021 23:24

Och det blåser fortf. Varit +-grader i flera dar och det tillsammans med blåsten tär på både snö och isar. Blev en kort skridskosäsong i år. Här är det snö bara där det varit drivor nu. Synd då sportlovet pågår för fullt.


Det positiva är det här. Det har hänt på ett par dar bara. Såg också att det ligger lökar som ser friska ut ovan jord. Lite för geggigt för att jag ska gå däri men får väl chansa på att gräva ner dom när det går. Har inte kollat så mkt på baksidan men kommer nog grönt där med.

Men vi har ju också rådjur som går här, bara hoppas att dom ger 17 i mina rabatter Haha!

Har börjat sova bättre, kan få sova 5-6 timmar utan att ens behöva gå på toa. Vaknar tidigt men händer också att jag trots många sömntimmar kan somna om efter nån timme. Fantastiskt!




Började läsa den här idag och vad händer då?


Jo då ligger dom här i postlådan. Del 5 och 6, som jag väntat på. Haha! Så nu har jag lektyr ett tag.

Annars har jag bara gjort det löpande idag Och betalat räkningarna. Åt fiskbullar i hummersås, vet ni hur gott det var? Ibland blir jag så sugen på det. Riktiga barndomsminnen. Tror det va en av mina favoriträtter som barn men då sa vi rosa fiskbullar Haha! Vi åt ju annars mkt chark o kött som pappa tog med sig in från bilen ibland med. Han körde ju deras varor till butiker och andra ställen. Torsdagar körde han "på landet" bl.a till Vendels gästgivargård. Det fick jag veta av Js farmor.

Elle kom in en sväng, jag åt sen lunch så vi delade på ett pkt färdiga pannkakor, då grävde hon fram den här burken.






Godaste sylten om jag bortser från min egen Haha! 
Trodde den va slut för länge sen. Vi åkte ju alltid förbi Brunneby nån sväng då vi var på Varamon i Motala. Kom på att nu har ju L inte alls långt dit. Kul butik vi först upptäckte för deras cider, dom har bl.a vinbärscider både vit o svart. Men också mjöl m.m från Orga kvarn, kryddor och en massa annat kul som är bärbaserat. Gå in och kika på www.brunneby.se har också en restaurang där dom serverar sommarbuffe'.  Men kanske inte nu då.

Nej nu är det nog lite tid för läsning. Sov gott sen!

Av Neta - 24 februari 2021 10:33

Idag är det jag Elle, Netas äldsta dotter som skriver.

Igår gjorde jag poké bowls till mamma och mig 😊


Poké bowls är fräscht och gott och är inte alls svårt att göra.

Jag föredrar att göra på sushiris med risvinäger, men man kan ta vilket ris man vill.

Man kan även göra bowls på nudlar, couscous, quinoa eller andra gryn.

Även proteinet kan man variera. Skaldjur, tonfisk, kyckling, salmalax, rökt lax eller gravad lax tex. 


Till 2 hungriga


2 st boil in bag sushiris från Blue dragon, eller 250 g vanligt sushiris

3/4 dl risvinäger 

3/4 tsk salt

3/4 msk socker 


1 portionsbit lax

Kokosolja 


Marinad:

1/2 dl ljus soja, japansk
1/2 msk färskriven ingefära

1 riven vitlöksklyfta 
2,5 msk pressad lime


1 pkt crabsticks 

100 g frysta soyabönor 

100 g tärnad avokado 

100 g tärnad mango

ca 5 cm rättika

1/2 spetspaprika 

1 salladslök

inlagd ingefära


Till serverig:

Japansk soya (helst Kikkoman)

Rostade sesamfrön 

Ev chilimajonnäs

Marinaden från laxen


Värm risvinägern med salt och socker tills det löst sig.

Koka riset i 15-20 min. Lyft upp påsarna och låt de rinna av i 5 min. (Om du har vanligt sushiris, ta bara av det från värmen och låt vila)

Fördela riset i 2 djupa tallrikar, häll på vinägern och blanda noga.

Låt svalna.


Blanda ihop marinaden till laxen i en liten form.

Halstra laxen hastigt i kokosolja, ca 1/2-1 min per sida.

Lägg ner laxen i marinaden, ös den lite så det kommer ovanpå med.

Täck med plast och ställ i kylen 30 min. Vänd och låt stå 30 min till.


Skiva crabsticks och salladslök.
Koka/tina soyabönorna.

Strimla paprika och rättika.


Fördela allt i grupper ovanpå riset.

Skiva laxen och toppa med den. Ringla på lite av marinaden och servera resten på sidan om.


 

Av Neta - 24 februari 2021 00:37

Men det Maria brukar göra på 4 timmar gjorde hon på 1 tim 45 min så lika gnistrande som Maria får lägenheten är den inte. Dammade nästan ingenting då var det ju inte städat sen före jul. Får gå över med fjädervippan i morgon. Ville ha ut henne härifrån så fort som möjligt så sa ingenting.
Skönt att få ordentligt dammsuget iaf och golven torkade. C har farit över med lilla dammsugaren och det gjorde L vid soffan då han var här sist med. Jag har ju dammsugit köket, kan ju sitta med den lilla. Men det blir ju ändå bara konstgjord andning på nåt vis.


Rosorna är 1 v idag, dom färgade börjar tappa lite färg men är fortf fina. Rosen ni ser i nederkant påminner om en som heter Jakaranda som jag hade i min brudbukett. Lite rosavinröd så där.


Såg det här i Året Runt som kom i lådan idag. Blev inspirerad och frågade både Mi och på Fb, fick det här av en kompis.


Hörde att Mi blev inspirerad också. Tar 10 v från det man planterar knölarna till skörd. Ska nog testa.


Förstod att jag skulle va trött idag så bad E hämta lite grejer här och göra en bowl. Sushiris i botten, ingefära, strimlad rättika, mango, sojabönor, paprika, crabsticks, avokado, salladslök och sen lax hon halstrade snabbt och lät ligga i en sojamarinad som vi ringlade lite över alltihop med. Ber vi snällt kanske receptet kommer i hennes blogg. Haha!
Det är så himla gott och enkelt att göra.

Delade på mattan jag fick av E i julklapp och la det så här. Ska nog klippa bort det av mönstret som bara syns lite på den innanför dörren. Lägga den mitt i dörrhålet också. Klinkers blir ju halt när det är vått men nu kan jag kliva ur duschen halkfritt. Ska försöka hitta en bit enfärgad ljusblå och lägga vid tvättstället med. Den här va slut. Har ju en mörkgrå som får ligga där så länge.


All snö är borta på baksidan nu, i morgon är det nog tomt på framsidan med. Vet att det förmodligen kommer några fler snösvängar men nu ska det ju iaf bli vår några dar till. Så när jag skulle bädda rent idag hade jag lite vårinspiration.
Tvättmaskinen har jobbat hela dan, lakan, handdukar och en mörk 40. Har lite funderingar på att köpa en stapel med tumlare, får ju allt svårare att stå och hänga, känns extra besvärligt när axeln bråkar. Ska prata med L och se om vi kan fixa det. Det som är besvärligt är ju stora saker och sånt jag hänger på nypgalgar. Kläder har jag aldrig tumlat men det andra skulle va skönt att bara kasta in.
Vill inte ha en kombinerad, C har ju det och allt blir så himla skrynkligt.

Njut nu av dom här vårdagarna hörni, och glöm inte mello på lörd. Rösta gärna på Sannex. Jag skulle vilja ut i solen och grilla korv, fika ute och spana efter det första gröna i rabatterna.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards