Mina ord och tankar

Alla inlägg den 19 februari 2021

Av Neta - 19 februari 2021 14:55

Ja benämningen låda i matlagning är snart ett minne blott, idag heter det köttfärs/kyckling/ fläskfilegratäng på risbädd. Men det är ju samma sak.
Gemensamt för dom här är ju allt i ett. Hela måltiden i en form. Ett bra sätt att ta reda på rester är det också. Jag är ju som ni vet en lat typ så jag gillar det här. Det är också bra matlådemat.

Det kan göras på allt. Jag kan också rekommendera att koka riset i micron. Det går inte så himla mkt fortare men man slipper den där hopplösa riskastrullen.

Jag använder en microsäker burk i hårdplast med lock från tupperware. Men alla microsäkra burkar funkar, den bör dock ha lock.
4-6 port ris kokas med dubbla mängden vatten och salt. 1 tsk salt till 4 port.
Full effekt i 5-6 min
Låg effekt i 20-25 min, kan variera pga rissort
Låt det stå kvar i micron m locket på några min, rör upp det när ni tar ut det.

Bottna sen en smord ugnsform med ris. Sen är det egentligen bara ta vad man vill men jag ska ge er några tips. Byt ut grönsaker och kryddor som ni tycker, bara fantasin sätter stopp.
Den färdiga gratängen ska inte vara torr, ris och sås ska vara kladdigt.

Fräs köttfärs med lök, vitlök och kanske lite hackad paprika, krydda med salt, peppar och oregano.
Slå på en burk passerade tomater, avrunna krossade funkar också. Koka ihop. Smaka av och rör i 3 dl grädde.
Häll det över riset, strö på riven ost och gratinera i 225 gr tills det får fin färg, ca 20-25 min.

Lägg skivor av stekt fläskfilé ( eller annat kött t.ex kassler) på riset, lägg strimlad paprika, tunnskivad purjo och skivade råa champinjoner på. Rör ihop en trea grädde med ca 1 dl chilisås, salt och sv.peppar Ost överst och gratinera som ovan.

Lägg på färdigt kycklingkött, pudra på rejält med curry. Rör ihop en trea grädde med 1 brk tomatsoppa. Strö på ost och gratinera.

Fräs strimlad eller skivad korv (beroende på sort) med lök och paprika. Slå på en burk passerade tomater, puttra ihop och krydda med salt o peppar. Lägg på riset, på med ost och gratinera.

Fräs purjo med curry, häll på 3 dl grädde och 1 dl vitt vin och 1 msk hummerfond. Ha gärna dill i såsen. Koka hop lite. Lägg på rester av fisk och tärnade färska tomater utan kärnor på riset, häll på såsen och ost. Gratinera. Eller skippa fisk och strö på räkor och/eller kräftstjärtar på gratängen då ni tar ut den.

Gör en på kokta grönsaker du gillar, rester eller en påse frysta kokta. Min favvo är nog blomkål, röd paprika och champinjoner, krydda en trea grädde med kryddor och/eller örter du gillar. Ost på och gratinera. Ät som vego eller med tillbehör.

Av Neta - 19 februari 2021 00:13

Tjejerna är på gården hos L och jag har fått några nostalgibilder idag. Leksaker jag glömt att dom haft, vi sparde Ficher Price, duplo, Brio, dockskåpet och ett slott i plast nå m högt. Nu ska det till förrådet dom hyrt.
L har svårt för att kasta, trodde ändå att han hade gjort det med vissa av våra saker men verkar inte så. Jag tycker ändå jag tog mkt men vi hade ju mkt porslin, glas och husgeråd. Jaja hans problem nu.

Fick hem det här idag. Ska ju försöka börja baka matbröd igen, iaf med mix. Blir ju iaf hälften så dyrt som att köpa färdigt och dubbelt så gott. Nu har jag iaf ett riktigt bakbord. Och en assistent.


Blev en fryst panerad fisk idag med romsås jag hade i lite rödlök i. Så glad att ica har ishavsrom, har varit svårt att hitta det ett tag, och jag föredrar den framför stenbitsrom. Är ju billigare med så tänkeratt om jag äter den till vardags så här så kan man unna sig Kalixrom nån extra gång under året. Under vinterhalvåret äter vi ofta bakpotatis till fredagsmys och då duger ishavsromen bra med. I sällskap med gräddfil och rödlök så klart.

Annars har jag mest läst idag och kurerat min rethosta med hett citronvatten. Verkar faktiskt som det funkar också.

Men nu ska jag läsa nåt kapitel till och sen sova.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards