Mina ord och tankar

Alla inlägg den 1 mars 2021

Av Neta - 1 mars 2021 22:56


Tycker den här texten beskriver Mars rätt bra! Första försiktiga vårmånaden. Vinter i början men som försiktigt tar in våren i slutet om vi har tur. Det är ju iofs olika år från år. Vissa år är det ju snö på Valborg och ända in i maj. Vi tycker kanske att vi har en tidig vår i år, men har vi det? Redan i helgen kommer det bli kallare och finns risk för snö långt ner i landet nästa vecka. Vårvinter kan man kanske kalla det vi har nu.

Idag har båda tjejerna varit här och jag fick skicka med C lite av köttet jag gjorde igår. Känns bra då ju E äter här var och varannan dag men C får kämpa både med ork efter långa och tunga arbetspass och ekonomi. Den här månaden har hon inte fått jobba så mkt på systemet mer än dt hon är anställd på. E har betydligt bättre ekonomi än vad C har.
Hade hoppats på att få åka till Ikea med C men hon orkade inte. Jobbat häcken av sig på gården för att hjälpa L i helgen men nu är det äntligen klart där, sen gick hon upp 4.30 i morse för att börja jobba i Skutskär kl 6. Tar ju en stund att köra dit med. Kommer varor på måndagar och nyheter vid månadsskiften och det mesta ska vara uppackat då dom öppnar vid 10. Hade nog inte föreställt mig att personalen på Systemet har så tidiga mornar ibland innan hon började där.


Det här är tydligen 2 favoriter hon köpt hem, blodapelsin lät ju intressant. Jag fick en låda med 24 st av min favoritcider med, eller fick och fick Haha! Dom ska sluta med den i hennes butik så jag passade på. Det är kopparbergs äppelcider rose, inte så söt utan frisk och fräsch. Men nu har jag nog ett bra tag, den förra lådan köpte jag i april förra året och jag tror det är ett par kvar också.


C hämtade mitt paket från ballograf.se också. Nya rosa pennor och patroner till dom gamla.

Åt rester idag, det var liksom enklast.

Åker kanske in till Ikea en snabbis själv i morgon. Behöver en ny lampa och den jag vill ha utgår snart. Sen behöver jag några ramar till. Gillar egentligen inte att gå där själv men tänker att om jag åker mitt på dan kanske det inte är så mkt folk. Ska också kolla om dom har så personalen kan plocka hop det man ska ha och man bara hämtar.

Nu ska jag gå en vända och plocka hop lite innan jag intar sängen.

Av Neta - 1 mars 2021 00:08

Köpte 2 större och 1 mindre poster av Lena Linderholm före jul. Idag fick jag äntligen tummen ur och ramade dom och iaf dom stora kom upp på sina platser.
Hon verkar ha gett upp lite, blev ju änka för lite sen. Var in på hennes sida idag och nu säljer hon sina posters 50x70 för 295, jag betalade 700. Mycket annat billigt med men mkt utsålt. Men hörni hennes disktrasor. Hur farao ska man kunna använda dom fina. Haha!

Ber om överseende för bök på fotona, dom togs under arbete. Haha!


Den här ska få en annan ram.
Kollade upp lite annat jag hade när jag ändå höll på.


Den här ska ju bara upp.


Lika den här.


Vann en auktion på tradera. Är dom inte påskiga så säg? Haha! Älskar sånt här.

Men jag har svurit också, åt den här.


Finns inte en chans att nå dom tomma hyllorna, jag är 162 och det är väl iaf inte extremkort?
Alla andra kryddhyllor jag haft har man kunnat flytta hyllorna, dom här är fasta. Hade räknat med att ha mina små moduletter ( dom med röda lock, har en hel hylla sånna) som jag har lite bakgrejer, salt och hel peppar o sånt i iaf på nästa hylla men jag nådde alltså inte. Bor i ett kök med extremt lite förvaring så blir extra sur över det här. Tog bort dörren hit för att kunna fixa som jag tänkt men tji fick jag.

Ställde i ren ilska örterna som jag har i gröna smala korgar bakom det andra på fläkten. Ser inte klokt ut men just nu skiter jag i det.

Blev desto gladare åt dom här


Beställer ju från Ica Stabby nu, dom enda som kör ut hit. Hade köpt 10-p men dom var slut och fick ist dom här dubbla med bebisar, 12 st för samma pris. Dom kostar mer än det dubbla annars.

Rosorna då undrar ni kanske?


Bladen börjar torka, vissa blommor också men jag tycker ändå att dom levererar fortfarande. 2 v på tisd.


Köpte en bit benfri kotlett på vårt hemköp, 58kr kilot. Min bit vägde 980 gr.
Läste på nån receptsida att det var bäst att köra den på låg temp så jag körde på 150 gr. Gned in den med salt o peppar, samt timjan. La den med lök, vitlök och morötter i en stekpåse. Vet inte exakt hur lång tid det tog eftersom jag ramade samtidigt men mer än en timme iaf.
Körde den till 68 gr och det blev himla bra, mört och saftigt. Däremot blev varken lök eller morötter riktigt klara. Så dom åkte ner i en burk med såsen som jag gjorde på skyn, blev ganska precis 2 dl och tillsatte 1 dl visp + 1 rågad msk idealmjöl. Tänker att om jag värmer det i micron sen så blir det klart.
Skar 3 skivor och åt med sås och lite frysta ( och tillagade) sommargrönsaker. Skar upp resten av biten och beräknade 3 skivor/ portion och fick 8 portioner till. Skar som stekskivor 2-3 mm kanske. Klart prisvärt! Såsen blev kanon, inte en gnutta kryddor behövdes.
Ska göra så här fler ggr.
Så smidigt med stekpåse med, klippte bara ett snitt i ett hörn sen och skyn rann ner i 1/2 litersmåttet, grönsakerna va ju bara hälla ner i en burk efter att jag lyft ur köttet med 2 gafflar. Inte en fläck i formen eller dess galler ens.

Nu blev jag ju hungrig Haha! Va ju så gott. Men sovdags nu.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards