Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 mars 2021

Av Neta - 15 mars 2021 21:42

Jag har den senaste tiden tänkt mycket på det här med plast. Vi uppmanas att inte använda plastkassarna butiken säljer och dom har ju gått upp i pris rätt rejält också.
Men jag får en hel del, ja faktiskt en hel soppåse i veckan, med plaståtervinning. Tomater, druvor, kiwi, physallis, kött och mkt mer säljs i plasttråg. Ta sen all färdigmat till det. För även om det ibland kommer i pytsar i kartong och papp är det lock iplast eller omslag i plast. Till det sen alla grönsaker som är inslagna i plast, typ gladpack eller plasten runt chark, fisk, ost och mkt mer.

När jag var liten förekom inte plast varken till frukt eller grönsaker. Man fick det i bruna papperspåsar. Det funkade då, varför kan det inte funka nu? Grönsaksdisken duschades med jämna mellanrum med nåt som blev som dimma som bara var vatten. Potatis och rotfrukter låg i trälådor med lock. Korv, fisk m.m slogs in i vaxat papper. ( som enligt pappa var svindyrt, vi fick aldrig rita eller pyssla med det, han sålde chark ) Då sköttes all expiering av personal. Men nog tror jag vi skulle kunna hantera det själva nu när vi är vana med det.

Vore det inte bättre att sanera där ist för kassar som vi faktiskt kan använda många ggr? Det bästa vore så klart att skippa dom också. Men kan inte hjälpa att jag tycker att hanteringen av plast har lite dubbelmoral.

En fundering så här en måndagskväll.

Av Neta - 15 mars 2021 01:54

En värkande och svullen armbåge från ingenstans, haft ont hela dan men försökt ignorera den.
Vad har jag gjort idag då denna grå söndag? Började med frukost framför TVn.
Kört en mörk 60 med handukar och ett underlakan. Den är kvar i maskin, orkade inte hänga. Men öppnat den iaf.
Fikat med E på em. Ätit rester, plockat ur och i en diskmaskin.
Letat igenom alla Tupperwaregrejer på Tradera efter en viss flingburk. Den jag hade hamnade hos L, köpte en annan men den är inte ens tät. Måste ha en burk där hela flingpaketet går i, hatar när man inte får i allt.
Kollat dubbelavsnitt av Barnmorskorna i 60-talets England. Plockat lite här och var.

Det var min söndag!


Längtar efter det här! Och rödklöver. Haha!

Nu ska jag sova.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards