Mina ord och tankar

Alla inlägg den 21 mars 2021

Av Neta - 21 mars 2021 21:00

Japp, en stor bit lax blev middag till mig och E också, ändå finns det kvar av en bit jag gjorde i ugnen.


Bara saltade och pepprade, pressade över lite citron, lade på några skivor och dill, både vanlig och från fänkål som också ligger i bitar runt laxen. Vi gjorde lite ugnsgrönsaker till också.

Lite bitar jag normalt skär tärningar av och fryser till soppor m.m Gav jag till E som tack för hjälpen.

Påsken är lite lax o skaldjur tillsammans med primörer för mig. Även om det kan slinka ner lite jansson, nån köttbulle och prinskorv också.

Lite fräscha röror som den här, så god på tunnbröd eller knäcke. Ett recept alla tre fick göra i skolan i Björklinge.

Laxröra

200 g gravad lax
2 små äpplen
1/2 rödlök
2 dl lätt creme fraiche
1 tsk dijonsenap
1/2 dl hackad gräslök

Hacka laxköttet, skala och tärna äpplena, finhacka löken.
Blanda ihop alla ingredienserna till en röra.

Sen måste det finnas en sån här


Romtårta, i grundreceptet ska det vara kavring i botten men jag gör den på osötat rågbröd.

200 g osötat rågbröd mixas med 75 g smält smör. Trycks ut i en form med löstagbar kant som får ett smörpapper i botten och vars kanter penslas tunt med neutral olja.
Ställ den sen kallt i minst en kvart, gärna längre.

Lägg i blöt 4 gelatinblad i kallt vatten i 10 min
Vispa ihop 200 g naturell färskost med 2 dl fraiche
Hacka 1 rödlök
Riv skalet av en citron och pressa ur saften
Rör ner rödlök, citroskalen, 1 burk svart stenbitsrom (80g) och ca 2 dl delade kräftstjärtar. Blanda ordentligt.
Krama ur och smält gelatinet i 1 msk citronsaft. Resten fryser ni till påskdrinken Haha!
Rör ner det i en jämn stråle och se till att det blandas ordentligt.
Häll det över botten i formen, slå den i bordet några ggr så det inte blir nån luftbubbla.
Ställ kallt i minst 5 timmar.

Garnera den kan man göra med lite vad man vill som passar till. Ibland brer jag den bara med stenbitsrom och har på lite citronskärvor.
Här har vi kantat den med rödlök och gräslök. Fyllt mitten med hackade rädisor och lite räkor. Man gör det man känner för.
Gott är det iaf och den är försvinnande god.

Nu ska jag fortsätta stöka lite.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards