Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 mars 2021

Av Neta - 5 mars 2021 23:54

Det gör mig inte ett dugg att vara ensam på kvällarna, med ett undantag, fredagar. Då svämmar sociala medier över av alla bilder på fredagsmys mer eller mindre romantiska. Då saknar jag verkligen någon. Ändå är jag oftast ensam då.
Därför blev jag så glad när E sa i morse att hon hade ostbågar och att vi kunde fira ostbågens dag ikväll. Hon var och handlade lite på em och frågade om jag ville ha nåt så hon handlade litegrann åt mig med men jag brydde mig inte om att köpa ostbågar för det hade ju hon.
Dessutom hade jag bett henne köpa godis och hon hade köpt mjölkchoklad med mint. Hon trodde att det var mörk choklad för hon vet att jag inte gillar mjölkchoklad. Men det blev liksom droppen när jag strax efter att hon skrev, 5 min innan hon skulle komma till bäst i test, och sa att hon inte kom för hon skulle laga mat. såg det.
Så det blev helt fel och jag blev så jäkla ledsen. Haft ont i vänstern hela dan med, den går ibland inte att räta ut och värker så fort jag sträcker mig efter nåt med den armen. Vilket jag så klart gör automatiskt stup i kvarten. Så jag var väl redan lite låg.

Nu överlevde jag ju så klart. Men jag hatar verkligen både ensamma fredagskvällar och mjölkchoklad, så jolmig och äckligt söt. Finns bara en sak som är värre och det är vit choklad som ju bara smakar socker.
Nej tacka vet jag mörk choklad med lite bitterhet. Lidl s dito med hallon är favoriten, apelsin går också an och så klart ren mörk.


Reserverade lite plantor på Klostra ikväll, hittade bland annat den här och upptäckte att den trivs i halvskugga. Mjölkklocka heter den och är som en gigantisk toppklocka. Här är det C som står bredvid. Hon är alltså 1.70 och busken lika hög. Här på Fullerö som är en trädgårdsbutik med café strax utanför Uppsala. Var där jag upptäckte den. Gillar blå blommor jättemycket.
Köpte även en röd plommontomat, en snackpaprika och en gurkplanta. Samt en rosmarin som ju inte övervintrar. Så skönt att köpa plantor ist för frön, man får ju alltid en himla massa över.
Var egentligen ute efter en gul tomat vi haft några år vid huset men den fanns inte. Men nu kommer detta hem v 21, då hoppas vi att nattfrosten är över. Har ju växthus så det blir nog bra.
Nu ska jag ha en fläder också men det fanns inte där.

Nu ligger jag redan i sängen. Ska läsa lite innan jag släcker och kramar kudden i brist på annat. Haha!

Av Neta - 5 mars 2021 14:00

Frukosten på sönd är ju given. Intas framför TVn. I morgon gör jag blåbärssoppan.

Blåbärssoppa


½ liter blåbär, färska eller djupfrysta
1/2 - 3/4 dl socker
7 dl vatten
1 ½ msk potatismjöl

Blanda bär, socker (den större mängden till osockrade bär) och vatten i en kastrull.
Koka 2-3 min, smaka av och tillsätt ev lite mer socker.
Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten.
Ta kastrullen från värmen.
Tillsätt redningen i en fin stråle under omrörning.
Soppan ska sedan bara koka upp.

Häll upp den och sockra på ytan så att den inte skinnar sig.
Servera den avsvalnad eller kall.

Så mkt godare att göra den själv och njut den med en klick keso i tallriken/muggen, vill ni lyxa till det ordentligt så släng i några mandelbiskvier också.

Lite goda mackor, skinka, avocado, en massa grönsaker och kaffe, frukt och nåt sött så man håller sig vaken.

Så har det sett ut alla första söndagar i mars under många år!

Av Neta - 5 mars 2021 00:10

Saknar att kunna umgås med folk som vanligt.
Ringa över nån på en fika eller ett glas vin
Kunna hälsa och säga hejdå med en kram
Det tär på mig nåt hemskt den här ofrivilliga ensamheten, vet inte hur länge till jag orkar!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards