Mina ord och tankar

Alla inlägg den 26 mars 2021

Av Neta - 26 mars 2021 22:58

Läser om dom som haft corona att dom förlorar luktsinnet.
Jag har inte haft nåt luktsinne på flera år, kan förnimma nåt ibland bara. Sist jag stekte fläsk satt jag vid spisen och verkligen ansträngde mig, men nej jag kände ingenting. Haft en ganska känslig näsa tidigare så det blir verkligen konstigt. Jag känner ju inte om nånting luktar illa heller eller om det behöver vädras t.ex då får man hoppas att den som ev kommer hit säger det eller bara öppnar balkongdörren.

Smaken följer ju det där och än har jag lite smak kvar, tror jag iaf. Eller så är det smak och konsistensminnet som spökar.

Men visst saknar man att inte känna doften av nybakt bröd om man bakar. Steker fläsk eller lök. Doften av färska jordgubbar på sommaren, blomdoft m.m Eller det jag kanske saknar mest, doften i kläder som torkat utomhus.

Har inte gjort så mkt idag. Hade en mastodontdisk att ta reda på. Blev 3 maskiner i min lilla bänkdisk. Men nu har jag satt ner foten mot tjejerna och sagt att äter dom här ska disken, och då inte bara deras tallrikar, glas och bestick vara i maskinen. Går det inte i får dom vackert vänta och köra fler. Idag fick jag ta reda på allt själv, kannan som våffelsmeten var i hade det inte ens hällts vatten i och bestick slänger dom ner lite här och var. Dessutom fick jag handdiska en stor glasskärbräda vi hade våffeljärnet på som är skittung. Resultatet blir att jag får skitont, blir för många små rörelser utan stöd. Stora rörelser klarar jag hyfsat men inte finliret.

Idag har dom varit här och bytt handtag på min arbetsstol, dom man har armarna på. Konstläder som spricker med jämna mellanrum och måste bytas. Varför inte ha samma tyg som i sitsen ist, kanske rent av avtagbart och tvättbart?
Så den never ending storyn om min scooter, fick nytt batteri idag, tror det är det sjunde nu. Nu fick jag ny laddare också, det är andra gången, inte hjälpt hittills och kommer förmodligen inte att göra det nu heller. Den håller inte laddningen och jag blir väldigt begränsad. Törs knappt åka längre än att handla. Ljudet som är i fram när jag kör den kommer dom inte till rätta med. Kollar att det inte tar i däcket eller påbverkar styrningen. Tycker att jag själv ska kolla lufttryck i däcken, hur farao gör man det då? Jag kan ju inte göra det vid nån mack och jag vet inte vad man isf ska köpa för pump då.


Grannen kom ner med den här lilla söta idag. E fick en också. För att vi är så snälla och hjälpsamma. Men om sanningen ska fram så är det nog hon som är hjälpsam. Haha! Gulliga V.

Nu ska jag hänga upp lite underkläder jag kört idag. Sen blir det sängen.

Av Neta - 26 mars 2021 09:58

Vi får ju hämta vårt vatten till matlagning och förtäring. Jag har min stora dunk med kran står på en bänk vid ytterdörren utomhus. Den står så nära ytterdörren att du måste gå upp på trappsteget för att nå den, och jag behöver inte kliva ut, utan kan bara öppna dörren och fylla. Jag fyller på den från en 5-litdunk (lättare att hämta i den) och är noga med att ställa upp den stora dunken när jag fyllt på kannan jag har i kylen och så klart stänga kranen.

Igår em låg dunken ner och kranen var öppen till hälften så det smårann. Hela trallen under var våt. Hälften av vattnet i dunken var borta, då var den nyfylld. Någon har alltså gjort detta.
Det syns ganska tydligt att jag är handikappad utanför. Inte minst står ju här ett permobilgarage. Jag delar ju smyg med grannen men hon är gammal och går med rollator. Däremot har hon hemtjänst flera ggr om dagen. Folk som gärna genar den vägen trots att dom inte spar ett steg på det. Hör ju att folk är där men bryr mig aldrig eftersom jag vet att det är så. Därför reagerade jag inte på att någon var utanför.

Men vi är ju många här nu som har vattnet ute, antingen som jag eller på uteplatserna, men är närmast köket om man har det på framsidan. Hoppas få ha det i fred i fortsättningen, grannarna ska hålla koll. Ska dom prompt ta vatten får dom väl göra det från någon som har lättare att hämta än jag.

Igår kom C en sväng och tog fram säckarna med dynor till altanmöblerna och påsksakerna. Så nu kan jag greja lite.
Hon och jag gick upp till affären och hämtade paket och fyllde vattendunken. E var här under tiden och gjorde våffelsmet.


Blev väl 2-3 st med grfil, rödlök och ishavsrom.


Sen varsin + ett hjärta med färska jordgubbar och grädde. Snacka om matkoma, nästan rullade in i vardrummet med sista hjärtat i nypan till kaffet som stod där.
Kollade på Arvinge okänd och öppnade mina paket. Lite småsaker från tradera och en ny blus jag fått för halva priset.


Det är inte jag på bilden Haha! Länge sen jag var så fräsch. Få se om jag står ut med dom ärmarna. Lätta att ta bort annars. Men visst är den härligt färgglad?

Men nu ska jag sätta igång en tvättmaskin och starta upp dagen här.
Ha en fin fredag!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards