Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 26 mars 2021

Luktsinnet

Av Neta - 26 mars 2021 22:58

Läser om dom som haft corona att dom förlorar luktsinnet.
Jag har inte haft nåt luktsinne på flera år, kan förnimma nåt ibland bara. Sist jag stekte fläsk satt jag vid spisen och verkligen ansträngde mig, men nej jag kände ingenting. Haft en ganska känslig näsa tidigare så det blir verkligen konstigt. Jag känner ju inte om nånting luktar illa heller eller om det behöver vädras t.ex då får man hoppas att den som ev kommer hit säger det eller bara öppnar balkongdörren.

Smaken följer ju det där och än har jag lite smak kvar, tror jag iaf. Eller så är det smak och konsistensminnet som spökar.

Men visst saknar man att inte känna doften av nybakt bröd om man bakar. Steker fläsk eller lök. Doften av färska jordgubbar på sommaren, blomdoft m.m Eller det jag kanske saknar mest, doften i kläder som torkat utomhus.

Har inte gjort så mkt idag. Hade en mastodontdisk att ta reda på. Blev 3 maskiner i min lilla bänkdisk. Men nu har jag satt ner foten mot tjejerna och sagt att äter dom här ska disken, och då inte bara deras tallrikar, glas och bestick vara i maskinen. Går det inte i får dom vackert vänta och köra fler. Idag fick jag ta reda på allt själv, kannan som våffelsmeten var i hade det inte ens hällts vatten i och bestick slänger dom ner lite här och var. Dessutom fick jag handdiska en stor glasskärbräda vi hade våffeljärnet på som är skittung. Resultatet blir att jag får skitont, blir för många små rörelser utan stöd. Stora rörelser klarar jag hyfsat men inte finliret.

Idag har dom varit här och bytt handtag på min arbetsstol, dom man har armarna på. Konstläder som spricker med jämna mellanrum och måste bytas. Varför inte ha samma tyg som i sitsen ist, kanske rent av avtagbart och tvättbart?
Så den never ending storyn om min scooter, fick nytt batteri idag, tror det är det sjunde nu. Nu fick jag ny laddare också, det är andra gången, inte hjälpt hittills och kommer förmodligen inte att göra det nu heller. Den håller inte laddningen och jag blir väldigt begränsad. Törs knappt åka längre än att handla. Ljudet som är i fram när jag kör den kommer dom inte till rätta med. Kollar att det inte tar i däcket eller påbverkar styrningen. Tycker att jag själv ska kolla lufttryck i däcken, hur farao gör man det då? Jag kan ju inte göra det vid nån mack och jag vet inte vad man isf ska köpa för pump då.


Grannen kom ner med den här lilla söta idag. E fick en också. För att vi är så snälla och hjälpsamma. Men om sanningen ska fram så är det nog hon som är hjälpsam. Haha! Gulliga V.

Nu ska jag hänga upp lite underkläder jag kört idag. Sen blir det sängen.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Neta - Lördag 18 maj 23:08

Igår på dan ringde min kompis från grannbyn och funderade vad jag skulle göra i helgen. Jag hade försökt bjuda på spontanmiddag tidigare i veckan eftersom hon fyllde förra helgen men då var son och sonhustru där. Jag har svårt att ta mig in i henne...

Av Neta - Fredag 17 maj 04:42


Kl är 4 på morgonen. Jag vaknade av nånting och kan inte somna om. Undrar över himlen, den är kritvit som om det vore molnigt. Kan det var så att det kommer en mellandag? Tyckte jag bara såg solar på vädret. Annars är det skönt nu, jag älskar ju si...

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards