Mina ord och tankar

Alla inlägg den 10 maj 2022

Av Neta - 10 maj 2022 23:17

Stångkorv


7½ dl korngryn

1½ lit vatten

1½ lit buljongkokt kött, lika delar nöt o fläsk

3 msk salt

1 msk mejram

1/4 tsk vitpeppar

1/4 tsk kryddpeppar

1 finhackad rödlök

½ tsk mald ingefära

4½ dl köttspad



Skölj grynen och låt dem svälla i vattnet i ca 2 timmar

Under tiden kokar ni köttbitarna i vatten så det täcker tillsammans med buljongtärningar (1/ 5 dl vatten) , några kryddpeppar, ett lagerblad och en gul lök i klyftor

Koka gröten mjuk, se förpackning låt den kallna

Låt köttet svalna i spadet, dela i mindre bitar

Mal köttet medelgrovt i 5-6 mm hål

Blanda med den kalla gröten, rödlöken och kryddorna

Späd med kokspadet och arbeta hop det noga

Nu kan ni antingen stoppa korvarna i svinfjälster 28-30 mm i diameter till korvar på 15-20 cm långa eller forma och rulla dom tight i gladpack som snörps i ändarna.

Av Neta - 10 maj 2022 23:01

Träffade min ledsagare idag. En tjej som följer med mig på aktiviteter och läkarbesök t.ex Idag skulle jag till vc. Har listat mig i Ekeby igen. Gick där innan jag flyttade till Tierp och där är det lite mer ordning än på Svb.

Vi åkte först ner på stan en sväng. Där känner man knappt igen sig. Men vi strosade omkring lite. Träffade min kompis Lisbeth och stod och pratade en stund med henne. Åt lunch


Ett sushiställe i Forumgallerian.
Sen behövde jag handla lite så det gjorde vi på Hemköp i Svava.
Köpte en take away kaffe och började dra oss mot Ekeby.

Så mysigt att gå dit, över Fyris torg mot St Eriks torg och dregkade lite utanför Mamsell K. Är en av mina favoritbutiker.
Gick över universitetsparken och igenom kyrkogårdarna och förbi studentbostäderna.
På gamla kyrkogården ligger ju en del celibriteter, vissa har statyer på gravarna och jättestenar. Vi sa till varann att där skulle man ju strosa omkring och se sig om. Idag hade vi inte så mkt tid till det dock.

Kändes lite konstigt att inte gå upp till brorsans grav när man nästan gick förbi där.
Båda blev vi irriterade på en bil som körde lite fort igenom och till och med tutade på nån som gick. På kyrkogården!
Såg inte att den stannade så tror den bara åkte igenom. Annars vete 17 om jag inte sagt till om tutandet.

Tog ungefär 30 min från Forumtorget till Ekeby bruk. Lika lång tid som det tog oss att gå från bruket till Stenhagen sist. Hade bokat taxi därifrån när jag var klar.
Väl hemma var hon snäll och bar in kassen från affären och tog med mina sopor. Kunde till o med öppna garaget.

Jag gjorde inte så många knop. Lagade lite mat så småningom. Tinade ett par kycklingklubbor som jag rensade. Körde en vit sparris jag köpt i Af med kycklingen. Gjorde en sallad till och tog 2 skivor surdegsbröd jag hittade i frysen. Tog det sista av citronsmöret till sparrisen, räckte till en brödskiva med.

Måste göra lite mer citronsmör nu men även lite ramslökssmör av den torkade. Lägger den i blöt först en stund.




Fikade med citrondaim, en ny bekantskap som fick klart godkänt.


Hoppas den blir kvar lite längre än den med apelsin som kom för några år sedan och snabbt försvann igen.

Vi pratade om stångkorv på hemvägen och jag blev så himla sugen. Elle och jag gjorde ju själva för några år sen där vi gjorde helt utan inälvor och fjälster. Rullade i gladpack ist och frös dom så. Sen högrev, fläskkarré som det ju är lite fett på. Rödlök, mejram och sen salt o peppar. Korngryn så klart. Blev så bra. Här är receptet.

http://netaave.bloggplatsen.se/2018/01/28/11511137-stangkorv-steg-for-steg-elles-storkok/

Skulle vilja göra igen. Men vi måste nästan vara två. Kanske L kan hjälpa till nån gång och vi delar på det. Kan ju inte få mer än nej om jag frågar. Men kanske mot hösten.

Nu har lugnet lägrat sig, TVn är avstängd. Haha!
Såg just sista avsnittet om de härliga människorna i Köping.
Har laddat ner några nya böcker så kanske lyssnar lite på nån innan ögonen faller ihop.
Så skönt att jag städat skrivbordet. Nästa projekt är att få upp smyckeshängarna på garderobsgaveln vid byrån. Alla halsband som E gjort.
Måste köpa mer sånt nät och göra en örhängesram till också. Sträckmetall heter det tror jag. Sätter det i en billig ram från Ikea ( utan glas och baksida så klart) och får plats med många örhängen där.
Presenttips!
L gjorde ju den jag har och vi sprayade den matt svart sen både ram och metallen.

Men nu ska jag nog avveckla dagen.










Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards