Mina ord och tankar

Alla inlägg den 12 maj 2022

Av Neta - 12 maj 2022 23:18

På fm idag började min mobil låta, korta höga signaler som ett larm trots att ljudet var av. Lyfte nästan där jag satt. Det var från 112 appen att VMA inte längre gällde vid branden på returpappercentralen. Aldrig hört tidigare trots VMA för bara nåt år sen. Vi härute fick inte heller branden i appen i måndags, men dom gick ut med en varning till i tisdags och då var ju jag i stan.

Har inte varit ut idag. Har så himla svårt för att sitta på baksidan. Att se Es altan tom. Lika på framsidan där ju hennes bord också är borta. Det står faktiskt här nu.
Ska ju vara mellan 5 och 10 gr ute även på nätter nu så funderade på att ställa ut pelargonerna men inte ens det har jag gjort.
Gick bra att sitta därute med L. Men då var ju hennes saker kvar också. Har suttit där men det tar emot.


Sks be J göra nåt liknande den här. Täcker pallkragarna precis och är 90 höga. Tycker det är snyggt med och skärmar ju av lite iaf. Om han skruvar dom i översta kragen blir det nog bra. Ev kan de yttersta stolparna ju gå längre ner och ribborna börja från kragarna.

Är lite handlingsförlamad och det ser för djävligt ut här. Blev ju sjuk när jag skulle ha städ. Men orkar inte. Borde göra så mkt både ute och inne men men, plötsligt händer det väl. Kanske!

Åt paj till lunch utan grönsaker, orkade inte. Sen gjorde jag bara en enkel plockis nu ikväll med Lomo, ananas, feta med balsamico,å oliver och kapris. Tog nån brödskiva till av surdegsbrödet. ?


Fortsatt lyssna på boken och börjat på nr 2 idag. Det är typ allt jag gjort. Sov länge också. Skönt att göra det för då blir inte dagarna så långa.

L är på Barva och dansar till Engdals ikväll. Hoppas dom slapp regn. Även om dansbanan är inbyggd blir det ju ändå rått o kallt och man blir ju svettig av danserna. Får väl höra sen kanske.

Så nu ska jag försöka dra mig mot sängen. Lyssna en stund till på boken innan jag somnar. Morgondan lär väl bli lika.


Av Neta - 12 maj 2022 01:19

Den här kom idag


Yngsta barnbarnet tar studenten. Blir bärgare, ni vet sån som *Vägens hjältar* handlar om. Så nu ska lillkillen snart 2 m lång bli en väghjälte, eller det är han faktiskt redan. Har redan jobb och jobbar på kvällar o helger ibland. Kör nån mindre bärgare på Assistanskåren.

Ska bli kul med studentfest, kanska min sista. Mest troligt så! Det är ju lång leverans på studenter. Haha! Fin inbjudan iaf.

Vad har jag gjort idag då? Inte så mycket! Tvättat en 60 gr, gjort lunch. Testade att koka ris i micron direkt i en muminskål. 1/2 dl gryn, 1 dl vatten och lite salt. Full effekt 2 min och halv effekt i 7 min. Blev på gränsen till klart. Men när jag bökat på kinagrytan och kört 2 min till tillsammans med den var det perfekt.









Börjat lyssna på en ny bok, *Tredje gången gillt* av Mia Söderberg. En feelgood med lite spänning och första boken av två. Lite osannolik men iaf riktigt spännande ibland.

Sen fick jag för mig att göra en paj till middag, hade färdig pajdeg i kylen. Grävde fram en liten rökt skinkbit, broccoli och riven ost ur frysen. Hitta en purjo i kylen, ägg och mjölk. Blev rätt bra och en paj blir ju 4 måltider åt mig. Tar en bit till lunch i morgon och fryser två.


Har faktiskt en pajdeg till i frysen så kanske gör en fruktpaj med. Varit sugen på ananaspaj länge. Men behöver isf en turkisk yoghurt och kommer ju inte in i affären nu. Få se om jag kan skicka bud med nån som ska dit. Nu har ju jag en deg men den i det här receptet är kanoners till fruktpaj.


Pajdeg:
150g smör,
2 dl mandelmjöl + 1dl vetemjöl
1 dl råsocker
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl turkyoghurt 10%
1 ägg,
2 tsk vaniljsocker,
½ dl socker.
En liten burk ananas i bitar eller krossad - väl avrunnen,

Häll av ananasen i ett durkslag
Sätt ugnen på 175 gr
Blanda ingredienserna eller kör det i matberedaren.
Tryck ut i form. INTE förgrädda!
Blanda allt till fyllningen och häll i pajskalet.
Grädda i 30 min.
Servera ev med glass, men lika god som den är.




Kom regn på em, C kom mitt i regnet med kopior på Es deklaration så nu är 2 viktiga brev postade. 1 till Skatteverket och 1 till juristerna. Hon hämtade ett paket till mig med. Stannade bara en liten stund då hon kom från en middag med klasskompisar i stan och ville hem till kaninen. Dom hade hamnat på en restaurang med dålig service på Gamla torget. Hette den Klang?

Ja det är väl det som hänt idag. Nu ska jag böka hop fjäderholmarna under huvudet och försöka sova.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards