Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 maj 2022

Av Neta - 15 maj 2022 21:01

Kände inte för att göra nåt mer hemma idag än den maskin jag redan kört på morgonen så mitt på dan frågade jag C om vi inte kunde göra nåt.
Vi bestämde oss för att åka in till Botan och sen åka och kolla på Kungsängarna där Kungsängsliljorna blommar nu.

Det första vi ser när vipsrkerar inne i Botan är det här




Massor av vit och gulsippor


Och mitt i det en gökärt och en smörblomma

Så här på våren är det ju mest lökväxter, sippor och vivor som blommar där


Och det här, som blå klockor med förgätmigejlook. Vet inte vad dom heter men fina var dom ju.


Häftiga stenformationer där dom hade fjällväxter


En hjärtformad damm.


Thriller som är en cafékedja i stan har ett litet fik även där så vi fikade


C tyckte jag skulle ha en prinsessbakelse.

Sen gick vi öer till orangerisidan och kollade på träd


Såg bl.a den här brödgranen. Googlade på den när jag kom hem, fick en bild även på de runda 20 cm stora kottarna. Härdig i zon 1.

Vid första anblicken kanske men inte uppfattar brödgranen som en barrväxt med sina långa grenar täckta av mörkgröna, tjocka fjälliknande barr. De är riktigt vassa i topparna och man får passa sig för att klappa på dem.

På äldre exemplar kan man få uppleva kottar. Fröna i dessa går att använda till brödbakning, därav namnet brödgran. Fröna var en viktig födokälla åt mapuchefolket i Chile där trädet ursprungligen kommer ifrån. Där blir trädet upp emot 50 meter högt medan de på våra breddgrader oftast inte blir högre än 5-10 meter.

Brödgranen är trögstartad och växer långsamt de första åren. Trivs bäst i väldränerad, djup och näringsrik jord i vindskyddat läge.

Kallas även för apskräck eller apträd.


Sen åkte vi och kollade på Kungsängarna


Det är mycket i år.

Tanken var sen att handla grejer till tacos och åka hit. Och handlade gjorde vi. Hamnade även på Eko där vi hittade lite kul studentprylar till Rasmus och lite annat.

Men nu hade C blivit hungrig, jag stödåt en enkel hamburgare före handlingen men då ville inte hon ha. Så vi köpte misosoppa och sushi och åkte tillbaka ut till Kungsängsrna. Hittade en bordbänk vid vindbron och satte oss där i kvällssolen


Det blåste lite och var inte jättevarmt men mysigt ändå.

Sen hem med mig. Fixade en sak och sen åkte hon hem.

Nu ska jag se barnmorskan sen ska jag steka tacofärs ändå tänkte jag. Bra att ha i frysen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards