Mina ord och tankar

Alla inlägg den 12 augusti 2022

Av Neta - 12 augusti 2022 15:20


Kräftbröd

25 gr jäst
3 dl vatten
1 msk rapsolja
1 ägg
1 tsk salt
1 msk flyt honung
1/2 pkt fryst dill (á 35 gr)
8-9 dl vetemjöl special
(480-540 gr)

Ugn 225-250 gr

Smula jästen och lös upp med det fingervarma vattnet.
Tillsätt olja, ägg, salt, honung, dill och det mesta av mjölet.
Jäs övertäckt 40 min
Dela degen i 2 delar. Lägg ena delen i kylen om små kräftor ska bakas, så jäser det inte för mycket.
Kavla ut degen ca 1 cm tjock och skär med mjölad kniv eller sporre ut kräftor, gärna efter mall. (Klipp ur en kräfta från kartongen och skär efter den)
Eller dela hela degen i 2 delar och forma 2 stora kräftor.
Jäs på plåt ca 15 min.
Grädda små bröd 250 gr och de stora i 225 gr.
Grädda små mitt i ugnen ca 10 min för små eller 20 min för större.

Har även detta recept som också blir gott om man föredrar hårt bröd

Dillknäcke

25 g jäst
2 dl ljummet vatten
½ dl rapsolja
2½ dl dinkelmjöl
2½ dl vetemjöl
2 msk dillfrö
1-2 tsk flingsalt

Sätt ugnen på 250 gr
Smula jästen i en bunke, och rör ut i vattnet.
Tillsätt resten och arbeta den smidig.
Degen behöver inte jäsa, dela den i 4 bitar.
Kavla ut tunna kakor 20x35 cm.
Kruskavla och sporra ut ca 12 bitar per kaka.
Grädda på smord plåt 4-5 minuter, passa så det inte bränns.



Ja sen blir det väl kanske nån ost och lite frukt efter kräftorna. Vi föredrar vin och vatten till, men har även öl för dom gäster som föredrar det. Snaps dricker vi inte, gillar inte det alls.


Nu är ävengurkan billig, gör lite sommargurka. Antingen av Västeråsgurka eller lagom bitar av färsk.


Snabbsaltade gurkor

1 kg västeråsgurka
8 svart vinbärsblad

Lag:
1 l vatten
2 msk ren ättika 24%
1 msk socker
4 msk salt

Rör ihop lagen och låt den stå tills socker och salt löst sig
Borsta gurkorna i hett vatten, picka dom med en provsticka
Varva gurkor och vinbärsblad i rena burkar
Häll över lagen så det täcker
Sätt på lock och förvara svalt i 1 vecka.


Eller ännu snabbare


Snabbsaltad gurka.

Gurka: slanggurka eller västerås gurka.
Dela slanggurkan i ca 1 dm stor bitar och gör små hål runt om varje bit med en provsticka eller gaffel.

Västeråsgurkan, gör små hål runt varje gurka med en provsticka eller gaffel. (detta för att grukan ska suga åt sig lagen snabbare).

Lag:
7 dl vatten
½ dl salt
1 sockerbit
Vispa ihop till allt har löst sig.
Ca 1 msk dillfrö

Blanda i dillfrön efter egen smak. (jag brukar krossa dem lite för att få mer smak)
Lägg i grukorna, inte för mycket. Lagen måste täcka alla gurkor.

Täck med lock och låt stå i kylskåpet.

Sedan kan man börja äta efter ca 1½ till 2 dagar.


Av Neta - 12 augusti 2022 03:05

I morse efter frukost åkte jag först till kyrkogården och vattnade på rosen och sen till affären, köpte svensk färskpotatis, morötter och hämtade paketet. Innehöll en stickling på en vårärt och det här.


Hästskor. Från en tjej i Täby, eller från 2 tjejer en är 5 år och en är hennes mamma. Skrev ju på Fb om blommorna jag hittade som var gjorda av hästskor.


Så nu gäller det bara att hitta nån som kan svetsa och har utrustning för det. Fixa armeringsjärn och brickor eller muttrar. Får väl skicka L till skroten. Om han skulle råka hitta en hovtång och ett par spikar kan vi ju göra en fjäril med.


Sen var jag på baksidan. Tog en kaffe eller tre först. Lyssnat på del 2 i Järvsöserien. Åt rester både till lunch o middag. Gick bara ut på framsidan när jag vattnade, så varmt idag. Ska bli svalare i morgon men sen hett igen.

Satt ute länge ikväll, ingen annan var ute så lite ensamt. Hade gärna haft nån bredvid mig också. Sen kom jag på att jag var lika ensam som gift. Antingen var det Elle och jag eller så satt jag där ensam. L var oftast i pannrummet där han hada sin datorverkstad, inte sällskaplig alls. Elle som sen satt sig på sin scooter och åkte hem hit och skickade ett hus när hon kom hem. Men ensam har jag varit i många år, även innan skilsmässan. Datorer var mer intressanta än jag. En av många orsaker till att jag flyttade.

Men nu är det sovdags!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards