Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 januari 2022

Av Neta - 2 januari 2022 23:35

Sov länge och vaknade av att jag låg och grät men har ingen aning om varför. Inte minns jag vad jag drömde heller. Men nåt ledsamt var det tydligen. Seg och trött var jag också. Låg och läste en stund och hade lätt kunnat somna om vid 11.30 men gick upp ist.

Åt frukost framför TVn, stegade tbx till Quiset som va igår kväll och gått i repris i morse. Men det var väl så där.
Tog mig i kragen och diskade nyårsdisken, vi hade ju engångstallrikar men blir ju många glas, lite skålar och så pannacottaglasen. Sen hängde jag väl mest i soffan. Plockade undan nyårspynt och silverljuslyktorna och la på röda duken igen. Vattnade alla blommor.



Kokade ris och tog fram lite kinagryta. Himla gott faktiskt. Har en port ris kvar jag först tänkte frysa men så såg jag nån liten korvsnutt i frysen så tror det blir korvstroganoff och ris i morgon. Tror snutten räcker till 2 port så kan frysa in en.

Funderat lite över det här med mat och då framför allt kött, rött kött. Tror jag ska minska ner kraftigt på det. Vet att jag blir påverkad i lederna om jag äter det flera dar i rad. Men vid festliga tillfällen kan man kanske äta lite rostbiff eller göra en tjälknul. Men skippa ren nötfärs, biffar, lövbiff och sånt.
Grytor funkar ju nästan bättre med ljust kött eller kyckling, lika soppa. Sen ska jag försöka äta fisk 2-3 ggr i veckan. Ska köpa några matlådor i glas med plastlock på Clasisjön. Då kan man göra färdiga fiskgratänger och frysa in sen köra dom i ugnen.



Den här är 10x14 cm och dom har en som är 13x19 cm också. 10 spänn dyrare. Ska kolla på dom. Nu fram till maj får man köpa 4 och betala för 3. Tål frys, diskmaskin och ugn. Antar att dom tål micron också då. Lasange, kålpudding, gratänger är ju bra att ha färdigt i frysen. Ev göra det bara halvklar så det blir riktigt som nylagat. Lagom till en eller två.

Ska också börja med diskmaskinspulver ist för tabletterna eftersom jag har en mindre diskmaskin.

1,5 kg för 55 kr på delitea. Till min maskin räcker det med 3/4 msk pulver. Innan vi började köpa tabletter hade vi en glasburk stod på maskinen med ett msk mått i. Får bli så igen här.




Väldigt mkt billigare iaf. Och bättre förvmiljön att inte överdosera hela tiden. Alla som har en smal eller bänkdiskmaskin borde göra så här.


Ja det var mina funderingar ikväll. I morgon är det vardag igen för C och många andra med. Hon ska va i skolan redan 9 i morgon.
Har ett dilemma, hon borde åka tåg in men tänker på det där med smitta. Så blir nog bil så länge hon kan. Bara det att bensinen är ju så dyr nu. Parkerar gör hon iaf hos sin mormor så den kostnaden slipper hon iaf. Och mormor tycker det är lite mysigt meden pratstund dom dagarna.

Nu ska jag avveckla dagen iaf.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards