Mina ord och tankar

Alla inlägg den 22 januari 2022

Av Neta - 22 januari 2022 01:40

Det blev väldigt mkt soppa igår


Hade inte så mkt kokosmjölk hemma, bara 2 st 250 ml, så hällde i en grädde med, vilket resulterade i att den blev väl fet, fast det var Oatly, så jag blev dålig. Skulle så klart tagit lite mer buljong ist.
Tål ju inte feta saker, antingen får jag gallkramper eller så blir det som en dumping, så var det igår. Tog en hel timme innan det släppte. Tog en ostmacka till soppan med, kanske inte var så bra.

Brukar ju ha både lax och torsk i, igår bara torsk. Brukar ha röd paprika, igår gul. Hittade inga sockerärtor så tog brytbönor. Purjo ist för salladslök. Soppan blev lite färglös, att lax och röd paprika ger så mkt färg. Är ju ändå morötter i med.

Blev så mkt, jag åt en hel djup tallrik, Elle tog 2 matlådor och jag drygt 2 och det på 750 ml vätska. Där set man att fisk, som jag bara hade 450 g av igår ist för 600 och grönsaker ändå släpper vätska och ger volym. Spädde iofs med lite av laken från räkorna, ca 2 msk som jag la i tallriken. Hällde i på en höft men kanske 50 ml lake.

Tror att jag i forts ska göra soppan på bara 400 ml kokosmjölk och 500 ml buljong och då försöka få tag på thaibuljong. Då blir den inte så fet heller.

Nog om det!


Elle och jag hade namnsdag så vi fikade med blåbärspaj och glass på em.


Fick ett så gulligt kort av min granne Sonja, hon vet ju att jag älskar Gotland och gillar Cikoria. Hon hade städat ett skåp och hittat kortet, sett i almanackan att det var Agneta idag och skrev en namnsdagshälsning. Hur gulligt!
Gud så jag saknar tantfikat men med 2 av dom har hemtjänst med en massa olika människor som kommer och går så törs vi inte i de här tiderna.


Elle och jag firade lite mer till TVn ikväll, gjorde en röra på kallrökt lax, rödlök, pepparrot och avocado i gr.fil Till Rösti. Va lite sugen på vin men hon vill ju inte dricka det nu så blev färskpressad äppeljuice ist.

Jag har nu storytel tack vare Elle, vi ska dela på det, vi bor ju vägg i vägg. Har mkt böcker jag vill läsa men inte så stor plånbok så nu ska jag prova det här. Har laddat ner en bokhylla men inte lyssnat än.

Det har börjat sändas en ny serie på 1 an på em må-onsd. En brittisk läkarserie med skådespelarna och de flesta karaktärer från Aidensfield. En polisserie jag följde slaviskt.
Började i måndags och det bästa är att det släpps alla 3, veckans avsnitt på play på måndagar. Fick veta det idag så ska titta ikapp i morgon.


Till slut måste jag visa er den här bilden från strandpromenaden i Visby, kolla hur vågorna frusit i rörelse längst ner..

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards