Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 januari 2023

Av Neta - 15 januari 2023 07:59

Fått frågor om båda. Så här gör jag.


Jag börjar alltid med dressingen direkt i skålen. 2 msk kallpressad rapsolja och 1 msk ljus vinäger, en fruktig sort är inte alls i vägen här.
Salt, svartpeppar och ungefär 1/2 tsk salladskrydda. Rörs ihop.

Sen ung.1 lit strimlad vitkål och 5 cm av en spetspaprika som skärs tunt. Även det ner i skålen. Jag tar ofta osthyveln till vitkålen för det blir saftigast, blir strimlorna onödigt långa klipper jag dom bara direkt i skålen.
Blanda ofta i ca en kvart, ju mer du blandar den ju mer dressing tar den ät sig. Ta i ordentligt från botten och ha den gärna i en burk med lock sen. Håller sig flera dar i kylen.


Jag gör alltid omeletten i micron nu. Vispar ihop 4 ägg med 3 dl mjölk. Salt och peppar.
Penslar en microsäker form med lock med smörolja. Även insidan på locket. Den jag har är från Tupperware.
Kör på full effekt i 9 min. Låter den sen bara vara kvar i micron i 5 min. Viktigt att inte öppna micron.
Enklare kan det inte bli och den blir så fluffig och fin.

Stuvning varierar, igår gjorde jag på champinjoner men oftast gör jag på broccoli. Tärnar då stammen fint, kör den först i saltat vatten 5 min på full effekt, resten skärs också ner fint och hälls i det andra, kör till allt är mjukt. Låt den rinna av ordentligt.
Själva stuvningen görs på spisen, 2 dl mjölk och 2 1/2 msk mjöl som vispas hop, kokas upp och kokas 3 min under omrörning ofta. Sen i med broccolin och smaka av.

Svamp kör jag på spisen tills all vätska som blir, nästan kokat in igen. Vispar hop mjölk och mjöl, häll över svampen, rör om och rör ofta, mått och koktid som ovan.

Jag häller stuvningen på omeletten i sin burk men den kan så klart serveras bredvid med.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards