Mina ord och tankar

Alla inlägg den 22 januari 2023

Av Neta - 22 januari 2023 23:50

Idag har jag lyssnat på Patrik Ekwalls bok om när hans fru fick bröstcancer och dog. Gripande läsning så klart men där jag också kände igen en hel del från våra år i sjukvårdens grepp.

Han tar också upp det här med insamlingar till de stora patientorganisationernan och kostnaderna och byråkratin runt den. Jättebra! Han har ist tagit initiativ till egna insamlingar inom idrotten där rubbet går till ändamålet. Mindre föreningar i t.ex division 6 som får in enorma summor bara genom engagemang på mindre orter t.ex

Jag har ju länge retat mig på stora insamlingsgalor med enorma produktionskostnader och alla konstiga regler runt insamlingar.
Vi hade i Bcf en tant som stickade vantar och sockar, bakade och gick runt och sålde det till förmån för cancersjuka barn i vår region. Hon var medlem i vår förening och varenda öre hon fick in fick föreningen. Folk som visste om det här skänkte restgarner till henne, men mkt betalade hon ur egen ficka.
Hon förbjöds att göra detta i föreningens namn för det var inte *enligt regelboken* cancersjuka barn skulle bli hjälpta av barncancerfonden. För det var dom som hade tillstånd att samla in medel. Så himla sjuka regler. Så bra av PE att ta upp det här.
Hans dotter hade samlat in väldigt mkt pengar till bröstcancerfonden, som också förkortas Bcf precis barncancerfonden och barncancerföreningen, det sista finns inte kvar idag men när vi var aktiva fanns det 7 barncancerföreningar i Sverige knutna till de stora barnsjukhusen som tillsammans ägde barncancerfonden.

Iaf så var det en väldigt stor summa pengar hans dotter skänkte till bröstcancerföreninge. Normalt får man ett tack och ett diplom när man samlar in en viss summa och det här översteg den summan flera ggr om. Ändå har dom inte hört ett ljud därifrån, inte ens fått ett tack. Det är väl så det blir när organissationer blir för stora och byråkratiska.

Han tar upp och ifrågasåtter mycket inom cancervård och allt som händer runt ett dödsfall. Märks på hans sätt att göra det att han jobbat länge som journalist och är van att faktagranska.

Har ni inte läst boken tycker jag ni ska göra det. Ta in kritiken han ger både sjukhus och det ovan beskrivna.

Själv har jag börjat skriva om mina upplevelser runt Elles sjukdomstid och död idag. Jag gör det mest för min egen skull och jag gör det som om jag skriver ett brev till någon som varit med om ungefär samma sak. Kan hända att jag skickar det till andra föräldrar som ännu inte vet om att hon dött i vår hjärntumörgrupp vi hade. Dom vet vad det handlar om.
Jag ifågasätter nog en del också. Blev lite inspirerad av PE. Kommer nog ta lite tid, är så mkt men tänker skriva det som jag minns det idag utan att ta del av journaler eller det jag skrev i bloggen då, vad det gjorde med oss som familj och andra reflektioner. Känslan av maktlöshet m.m

Det kommer bara att få läsas av dom jag ev skickar det till, och familjen.






Det här är nog den fulaste och mest snåla sushi jag gjort men den var god. Haha! Avocado, mango och räkor i den. Blev väldigt små.
Ikväll blev det 4 bullens i 2 bröd. Har 4 kvar till lite hemgjort mos kanske.

Tvättat och hängt handdukar. Annars mest sysslat med mitt skrivande. Skriver för hand nu, men renskriver nog på datorn sen.

Nu ska jag iaf kissa och gå i säng. Haha!

Av Neta - 22 januari 2023 01:51

Ja Elles också om hon hade varit här. Jag som brukar ha sån stenkoll på familjens namnsdagar hade ingen koll alls. På gränsen mellan sömn o vakenhet i morse hörde jag att jag fick meddelanden men struntade i dom då och sov en stund till. Sen hade jag glömt. Fick ett till precis före frukosten och då kom jag på dom andra.

Inget besök, inga tulpaner, just inget fikabröd. Ska det vara så? Tydligen. Är ju E och jag som brukar fika ihop den här dan. Ingen i familjen hade en aning heller. Haha! Kan ju inte gärna bli sur över det heller när jag inte kom ihåg själv.

Jag gjorde en räkmacka till frukost och sen en smarrig men väldigt sen lunchsallad. Det gjorde att jag inte skar och åt de 2 norirullarna riset igår räckte till. Sushi i morgon ist då.



Tog lite av mkt i salladen

Sallad, tomat, paprika, rädisor, rödlök, sockerärtor, groddar, champinjoner, mango, avocado, fetaost och räkor. I en vinegrätt. Blev proppmätt! Sen som en sallad ska vara, finskuren. Man ska inte behöva skära i en sallad på tallriken.
Å så himla gott det var med groddar. Ska ta fram mina groddburkar, göra och se till att jag har det i kylen, även sen dom här tar slut. Så gott på en macka i all sin enkelhet. Min favorit är rödbetsgroddar och skott. Kan pigga upp det enklaste salladsblad.

Funderade på om jag skulle åka upp till affären och köpa nåt extra till kaffet men iddes inte gå ut. Ska till Gränby på onsd så kanske fikar med en semla då. Saknar semlorna man kunde köpa i Tierp från ett bageri i Gävle. Dom är helt outstanding. Kanske skulle testa att göra några släta bullar i airfryern med.

Annars har jag fixat lite med ekonomi och så, pensionen höjdes med nästan 800 efter skatt. Måste man ju meddela pensionsmyndigheten. Betalade räkningarna och fast jag hade båda elräkningarna (har så var 4e månad) och förbrukningen var på nästan 1000 kr så räckte pengarna och jag fick lite över med. Telia har gått upp med 50% sen förra månaden. Tur jag gick ner på TV- utbudet där.

Tvättat och hängt lite småtvätt. Diskat veckans disk och plockat ur maskinen. Såg på stjärnorna och lyssnat på en ny bok. Löst korsord så klart.

Det kastas tydligen hårda saker på fönstren här i området också. Jäkla vandaler. Jag har klarat mig hittills iaf.

Nu är kl *i morgon* så kanske bäst att släcka och krypa in under fällen lite mer ordentligt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards