Mina ord och tankar

Alla inlägg den 24 januari 2023

Av Neta - 24 januari 2023 01:20

Försökte mig på en Ramen idag, den skulle se ut så här.


Det gjorde den inte. Haha
Så här är receptet. Jag glömde ägg. Hade inga morötter, tog rädisor ist. Bönorna var kokta och sjönk, lika gjorde sockerärtorna fast dom var råa och finstrimlade. Skippade chili. Receptet är från recept.se

Till 2 pers

Topping
? 2 ägg
? 100 g ramen- eller äggnudlar
? 100 g champinjoner
? 3 salladslökar
? 1 dl soja- eller edamamebönor, frysta
? 1 strimlad morot
? rostade sesamfrön

Buljong
? 8 dl vatten
? 2½ msk konc. grönsaks- eller kycklingfond
? 1 msk rörsocker
? 1½ msk japansk soja
? ½ msk sesamolja
? ½ msk risvinäger (går även bra med vanlig)
? 2 cm finriven färsk ingefära
? 1 finriven vitlöksklyfta
? 2 krm chiliflakes


1. Koka äggen ca 5 min till krämig gula. Kyl och skala.
2. Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen och spola kalla.
3. Koka upp vatten och fond. Smaka av buljongen med socker, soja, sesamolja, risvinäger, ingefära, vitlök och chiliflakes. Låt sjuda ca 3 min.
4. Putsa och klyfta champinjonerna. Låt sjuda i buljongen ca 3 min.
5. Lägg upp buljongen i två skålar och lägg i nudlarna. Toppa med delat ägg, tunt skivad salladslök, sojabönor, strimlad morot och sesamfrön.


Jag hade också groddar, champinjoner, rädisor, rödlök. Men så snyggt blev det ju inte. Mina skålar rymmer nästan en liter men skulle behövt vara vidare. Gott var det iaf.

I morgon kommer L ett par timmar på dan. Trodde han skulle komma ikväll men han åker direkt till ett möte tidigt i morgon bitti. Kommer hit ung vid 12 och ska fixa en grej så jag kan hänga småtvätt i duschkabinen och ska vara tbx ii Flen vid 4 för att duscha och åka med sitt kompisgäng till Hallunda och dansa.
Så där konstig är han, varför inte ta det lugnt på em här ist och åka direkt till Hallunda? Möta dom där. Iofs gillar han inte att köra i mörker men gör det mkt ändå. Nån kan ju åka med honom hem.

Jaja han får väl va som han vill.

Försökt packa om en kartong till plastbacken idag. Går inget bra. Nya tag i morgon!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards