Mina ord och tankar

Alla inlägg den 25 januari 2023

Av Neta - 25 januari 2023 09:42

*Det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sen 2a världskriget* säger stadsministern. En ambassad stängs. Varför?
Jo för det riktas kränkningar mot Turkiet som går under den frihet vi har att uttrycka oss i skrift och demonstrera för det vi inte gillar.
Men till vilket pris? Borde man inte tänka sig för lite iaf innan man hänger dockor och bränner koraner? I ett läge när vi är beroende av Turkiets *välvilja* om det nu är så viktigt att gå med i Nato. Det verkar ju som det är det!

Jag förstår inte riktigt det här. Vad är vitsen? Och vad är folkvett och sunt förnuft? Det är skillnad på demonstration och demonstration.

Jag börjar bli rädd! Vill helst att vi ska fortsätta leva i fred.

Av Neta - 25 januari 2023 00:56

Har en liten uppfällbar torkställning i mitt badrum. Har ju en egen fristående också men den får inte plats där. Jag kan också hänga några galgar på duschkabinen i dörröppningen. Duschkabinen är också väldigt liten, har en duschpall jag sitter på och får sitta lite snett på den för att inte slå i kranen. Kan inte sträcka ut benen helt därinne heller. Lyckats få in min hörnhylla man spänner i golv o tak.
Men det funkar! Är inte ultimat men måste det de? Jag har klinker och kakel, de flesta här har inte det utan en ful matta på både golv och vägg, vilket jag också skulle få om dom skulle ta bort duschkabinen. Jag vill inte det.
När jag tvättar småtvätt, alltså underkläder och strumpor hänger jag det på en 10-armad nypgalge från Clasisjön. När jag hänger den på min ställning tar den upp hälften av platsen. Det var då jag kom på att jag kunde lägga mitt överblivna moppskaft snett över duschen och ha nypgalgen på den. Den bara rullade iväg.
Pratade med L om det där, han är väldigt händig, finns inget han inte kan. Funderade om man kunde trä på nåt man kunde trycka ner så det inte rullade iväg. Han skulle fundera.

Det som blev var en *stuv* av en träprofil som var som en 4-kantig stolpe. Tror han gav 45kr. 2 skruvar ned plastslang på som gjorde att den inte kunde glida. Tyngden gör också att den ligger still. En krok i mitten att hänga galgen i och den hamnar över mitt huvud när jag sitter på duschpallen om det skulle vara så att jag vill duscha då den hänger där. Jag måste dock ta bort den om jag vill tvätta håret.


Den ligger alltså snett över duschkabinen för att jag ska kunna hänga galgar på den när skjutdörren är öppen.
Idag kom jag på att vi ju kan ha flera krokar om jag skulle vilja hänga upp många galgar på den, vanliga alltså. Rätt skönt om man vill hänga nåt som droppar med då jag har en byrå under ställningen.


Han skruvade också upp en till liten blomhylla, har en i köket också. Hade dom i huset.


Han hjälpte mig också hålla upp TVn så jag fick på en duk där.

Sen tog vi en fika med årets första semla och pratade en stund innan han måste åka.

Den 14 mars ska första stipendiet med pengar ur Elles fond betalas till 2 eldsjälar som sysslar med att lära ut rullstolsdans. Tydligen gör dom lite extra för den också.
Föreningen vill att vi ska delta och att någon av oss föräldrar ska dela ut det. Jag skulle dock vilja att J gör det eftersom han har tävlat i dans, varit ordförande i dansklubben och en festfixare. Utåtriktad och kan nog spontant säga nåt passande. Vi får väl se om han kan övertalas.

Satt ner foten idag, kände att jag bara inte orkade längre. Om man mot en person måste väga allt man säger på guldvåg orkar man snart inte öppna munnen. Att inte få ha tankar och åsikter utan att bli ifrgasatt på ett överlägset sätt. Jag har levt med Es sjukdom i 30 år. Tror den erfarenheten slår det mesta av korta utbildningar. 12 diagnoser har vi slagits mot. Lärt av varandra i föreningen vi bildade. När vi började hade den personen blöjor. Gäller andra vardagliga saker också. Man kan inte stå främst eller vara lämpligast jämt.

Kvinnan i föreningen jag pratade med idag berättade om sin upplevelse av Es begravning. Berättade att hon och 2 andra som jobbat närmast henne i föreningen hade * nästan dött* då dom känt igen Eloise då vi gick runt kistan. En nedtonad och passande version. Men Arvingarna var en orkester hon gillat sen hon var liten och jag är glad över att hon fick gå på deras konsert. Jag har fortfarande en signerad poster med motiv ur låten. Kostade väldigt mkt pengar så måste rama in den ordentligt sen ska den få bo där vi har hennes minnesplats hos mig. Slottet får flytta på sig!





Idag blev det korv o potäter. Saknade spenat, älskar ju det. Korv, ägg och spenat. Varför gör jag det så sällan? Har köpt och fryst in 2 kg köttfärs och resten av en korvring i mindre bitar. L hjälpte mig handla häruppe innan han kom.

Nu ska jag sova, ska in till stan och klippa mig i morgon. Åka med det jag hatar, färdtjänst med scootern. Beställde hemfärd också för säkerhets skull. Tror ni jag fick åka när jag ville? Icke men hoppas få åka iaf så det inte blir som på Maxi.

Nu sova!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards