Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 augusti 2023

Av Neta - 11 augusti 2023 00:07

Hade ca 1 portion makaroner och köttfärssås kvar sen igår. Just såser och grytor är ett himla bra sätt att ta reda på resterna i en soppa.

Idag tog jag en bit squash och 2 morötter jag skar ner lite halvsmått, fräste i olivolja med salt o peppar.
La det i kastrullen med resterna, slog på en halvliter buljong och lät det koka till morötterna va mjuka. Typ 5 min.
Hade en skvätt oatly matlagningsgrädde som jag hällde i med och slängde i lite torkad körvel. Blev så himla god.


Jag köper numera aldrig mjölk då jag bara får slänga den, oftast mer än hälften. Lika med grädde då. Så Oatlys svarta förpackning är den som numera alltid finna i kylen, den känns precis som vanlig grädde i maten men är växtbaserad och har lång hållbarhet även öppnad. När jag ersätter mjölk med den har jag bara i lite vatten. Betydligt billigare och färre kalorier är det också.


Idealmakaroner har jag börjat använda mer och mer. Billiga och ofta på extrapris. Gillar dom bäst helt enkelt.

Just slattar av pastasåser och grytor är ju jättebra bas i soppor. Gör jag soppa med skaldjur så har jag i den resten sist, kokar inte med den med de nya grönsakerna. Det för att skaldjuren ska krympa så lite som möjligt.
Brukar göra en pastasås med räkor, pepparrot och purjo som blir fantastisk och vill man ha extra snygg mat ska man äta den med svart pasta. Soppa på den blir dock lite grå så den resten kan man slänga i ett pajskal och slå på en äggstanning med mkt ost i ist.

Paj är ju också ett bra sätt att ta reda på rester.

Idag har jag tvättat lite och så klart hängt det med. Varorna från Delitea kom ikväll men packade bara upp kakor så jag fick nåt till kaffet. Resten packas nog upp i morgon.

Känns kallt härinne men är nog mer rå och fuktig luft för det är 21 gr. Fryser ändå jag.

Jag såg ju ett vinterfodrat täcke eller vad jag ska kalla det igår. Måste ju ha nya glasögon så kände hopplösheten över att inte ha råd. Fryser ju om lår och ben på vintern trots täckkjol ovanpå byxorna, det blåser liksom in under den. Och lika blir jag så kall om fötterna. Så gnällde lite på Twitter, frågade mest på kul om nån ville sponsra. Tänkte går det så går det.
Det gick, fick nästan hela summan av en person. Hälften av en annan.

Hittade ett ännu bättre än det jag såg igår när jag skulle beställa sen, 100 kr dyrare men bättre strl. Men även det vinterfodrat. Med ett kardborrband ist för resårband och spänne. Tror det är bättre.
Tror också att jag enkelt med ett brett resårband kan få till en *påse* till fötterna som ju också trots fodrade kängor blir kalla. Nu fick jag ju så jag kan köpa till det jag behöver till det. Fick också offra fickan på magen men hur svårt kan det vara att göra en sån? I nåt kul tyg med kardborrbandstängning. Perfekt till telefon, kort och nycklar. Dyr frakt men pengarna räcker till den med.




Så ser den ut. Så tacksam! Och den funkar både till rullstol och scootern. Beställd och betald nu.

Nu ska jag nog börja avveckla här.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards